Softwarereus SAP verwacht niet dat zijn samenwerking met SPSS zal veranderen nu die analyticsleverancier wordt gekocht door concurrent IBM. ‘Ons klantenbestand groeit door onze samenwerking en we zullen ook met IBM samenwerken om aan klantwensen tegemoet te komen’, meldt een woordvoerder. Hij wil niet zeggen of zijn bedrijf ook een bod op SPSS gaat uitbrengen.
SAP en SPSS hebben al langere tijd een samenwerkingsverband, waarbij SAP de analyticssoftware van SPSS in zijn eigen programma’s integreert onder de naam SPSS PASW Modeler. De software wordt gekoppeld aan SAP’s platform voor business intelligence. Die bestaat grotendeels uit producten van Business Objects, een leverancier die eind 2007 door SAP werd ingelijfd. Door deze combinatie kunnen gebruikers statistische analyses en datamining uitvoeren.
Eind juli 2009 deed ict-leverancier IBM een bod van ongeveer 1,2 miljard dollar (840 miljoen euro) op SPSS. Computables bi-experts vonden dat over het algemeen een slimme zet, waarmee IBM zich in één klap profileert op de analyticsmarkt. Predictive analytics (voorspellende analyse) is een belangrijke trend in de markt van business intelligence (bi).
SAP-bod op SPSS?
Het zou de onderzoekers van Forrester niets verbazen als SAP een eigen bod op SPSS uitbrengt. De onderzoekers zijn er in elk geval van overtuigd dat ook SAP op overnamepad gaat om te voorkomen dat de leverancier te veel afhankelijk wordt van analyseproducten van IBM. De SAP-woordvoerder laat weten dat zijn bedrijf niet reageert op dergelijke speculaties.
Onder predictive analytics worden activiteiten als advanced data capture, data mining en statistische analyse verstaan. Met deze toepassingen kunnen organisaties trends en patronen uit actuele en oude bedrijfsgegevens distilleren en daarmee toewerken naar voordelen ten opzichte van hun concurrenten. Bedrijven kunnen de software ook gebruiken om kredietrisico’s te verkleinen, fraude te beperken en klantenloyaliteit te vergroten.