Ict-bedrijven en overheden maken zich op grote schaal schuldig aan leeftijdsdiscriminatie. Dit blijkt uit een oriënterend onderzoek van adviesbureau Amender. Het bedrijf vroeg tweehonderd oudere werknemers uit de ict-sector naar hun sollicitatie-ervaringen. ‘Tot veertig gaat het nog wel, maar voor veertigplussers wordt solliciteren naar een ict-functie al lastiger en de situatie voor vijftigplussers is schrijnend’, zegt Nel Peijffers, oprichtster van Amender.
Uit het oriënterende onderzoek van Amender blijkt onder andere dat oudere ict'ers gemiddeld vijf maanden langer solliciteren dan hun jongere vakgenoten. Bovendien schrijven zij per maand vijf keer zo veel sollicitatiebrieven. ‘Ict-bedrijven kampen liever twee jaar lang met een personeelsprobleem dan dat zij een oudere werknemer aannemen', concludeert Peijffers.
Jong en dynamisch
Volgens haar is de leeftijdsdiscriminatie van oudere werknemers een trend. ‘Ieder bedrijf wil ‘jong en dynamisch' zijn, ook de overheid. Deze propositie wordt gebruikt als een soort marketinginstrument om mensen te interesseren voor een ict-functie, maar sluit oudere werknemers al bij voorbaat uit. Juist in de ict-sector is dit een boeiend fenomeen, omdat de vraag naar kandidaten groot is. Wanneer de bevolking verder vergrijst, komt er alleen maar meer vraag. Bedrijven moeten er aan wennen dat zij straks ouderen nodig hebben.'
Bedrijven zijn echter vaak huiverig voor het aannemen van ouder personeel. Zij hebben het idee dat ouderen niet meer gemotiveerd zijn en te veel kosten. Maar dat is volgens Peijffers perceptie. ‘Het is een kwestie van vitaliteit. Ik ken dertigers die volledig uitgeblust zijn en vijftigers die volop in het leven staan.'
Nader onderzoek
Dat oudere werknemers te duur zijn, vindt Peijffers ook onzin. ‘Vijfendertigplussers verdienen al snel tussen de drie- en zesduizend euro. Daarmee lopen oudere werknemers echt niet veel uit de pas. Bovendien blijkt uit onderzoek dat generatie Y, werknemers tot 35 jaar, gemiddeld vier jaar bij dezelfde werkgever blijven. Het steeds opnieuw inwerken van nieuwe werknemers vraagt ook om veel investeringen.'
Peijffers gaat haar bevindingen in de komende tijd aan nader onderzoek onderwerpen.
Ik kan de bevindingen, helaas, alleen maar bevestigen (ervaring van 5 jaar geleden). Nog erger: als je je als 40 plusser meldt bij het UWV en je hebt HBO niveau of hoger (en dat hebben ICT ers gemiddeld toch wat vaker dan anderen) laten ze je met droge ogen weten dat ze niets voor je kunnen doen.. Maar o wee als je je quotum aan sollicitatiebrieven niet haalt.
Ik snap dan ook niet waarom er van overheidswege geen quotum wordt gesteld op het aannemen van oudere werknemers. Hirsch Ballin heeft mond vol van “meedraaien in de economie”, maar iets simpels als een quotum komt niet uit de mond van dit werkgeverskabinet.
Medio jaren 90 werden wij geconfronteerd in he bedrijf waar ik toen werkte met een schrijven van de overheid, waarop wij moesten invullen in welk land wijzelf geboren waren, en uit welk land onze ouders kwamen. Dit omdat de overheid minimaal 2% allochtonen op de werkvloer wilde hebben.
De overheid wil dat oudere werknemers langer doorwerken. Waarom verplicht zij het bedrijfsleven dan ook niet om een overeenkomstig percentage ouderen in dienst te hebben? Met allochtonen hebben ze dat toch ook gedaan? Het antwoord is simpel: de overheid maakt zich zelf ook op grote schaal schuldig aan leeftijdsdiscriminatie. En om zichzelf te moeten voegen naar een beperkende regel, is niet iets waar dit kabinet sterk in is.
Oudere werknemers zijn in een aantal opzichten wel degelijk duurder. Zo moet voor hen veelal meer pensioenpremie worden gestort.
Daarnaast zit de overheid al met een probleem van vergrijzing. Veel werknemers tussen de 45-65. Als zij de beschikbare vacatures nu opvult met 40+ medewerkers zorgt dat alleen maar voor het vergroten van het probleem op een termijn van 5-10 jaar (veel uitstroom van ouderen door vergrijzing). Het is dan aantrekkelijker om jongere mensen aan te nemen die wat kunnen leren van de oudere garde. Daarmee is niet gezegd dat ouderen mensen minder waard zouden zijn, intgegendeel.
Willem, hoe kom je erbij dat er voor oudere medewerkers meer premie moet worden betaald? Volgens mij is dit vanaf een bepaalde leeftijd juist andersom. Oudere werknemers zijn ook minder vaak ziek, vooral op maandag!
De leeftijdsdiscriminatie, die reeds bekend was, maar nu eindelijk in kaart gebracht, is op de lange termijn slecht voor de ICT-branche. We moeten straks wellicht tot onze 68ste werken. Wie wil ICT-er worden als je na je 35ste al te oud bent? Zeker als je ook nog eens een vrouw of allochtoon bent.
What’s new….
Volgens mij zie je dit fenomeen in meer sectoren+ ik heb hetzelfde gezien bij natuur/ en werktuigbouwkundigen
@Willem: als je nu iemand van 40 jaar aanneemt, kan die nog makkelijk 25 jaar mee in je bedrijf, dus de vergrijzing waar jij het over hebt vindt echt niet binnen 5-10 jaar plaats.
@Roger: men introduceert wel sollicitatieplicht voor ouderen, maar regelt inderdaad geen aannameplicht voor bedrijven. Er zijn inderdaad genoeg 40-plussers die best wel willen werken, maar gewoon niet meer aangenomen worden op basis van leeftijd.
@ICT-ER
De pensioenpremie afdracht stijgt naarmate de medewerker dichter bij de pensioen gerechtigde leeftijd komt.
Waar maken we ons druk om: leeftijddiscrimanatie komt overal voor.
Zo kreeg ik als 63-jarige nog steeds enthousiaste Account Manager in de ICT-branche, deze maand van de uitgever van Computable een brief met als laatste zin:
“Computable wordt uitsluitend gratis verspreid aan ICT-managers en ICT-professionals in Nederland die vanuit verschillende achtergronden en perspectieven een rol spelen bij de aanschaf en implementatie van ICT- producten en -diensten. De maximale leeftijd is 60 jaar, tenzij “ze” beslissingsbevoegd zijn. Dan geldt de leeftijd van 65 jaar.”
Een inkoppertje ?
Ik heb hier (gelukkig nog) geen ervaring mee. Hoewel ik net de grens over ben van houdbaarheid als ik het zo lees.
Oudere medewerkers (uitzonderingen daargelaten) brengen een bepaalde senioriteit mee door hun levenservaring, werkervaring, etc. Als broekie heb ik het altijd als zeer prettig ervaren om te kunnen leren van mijn meer ervaren collega’s. En dat is nu nog steeds zo. Vroeger was dat meer gericht op inhoud, tegenwoordig meer op managementvaardigheden.
Minder ervaren mensen mogen (moeten) leren van hun fouten, maar het zijn de ervaren mensen die ervoor zorgen dat deze opgelost worden (bijv. om te voorkomen dat de klant er last van heeft). Kortom, de seniore medewerker kan m.i. wel degelijk heel waardevol zijn.
Overigens zie ik regelmatig situaties waarbij bedrijven vaker (seniore) ervaren freelancers inhuren i.p.v. de broekies van een grote dienstverlener. Juist vanwege de ervaring, snellere inzetbaarheid, etc. Er is dus nog hoop!
Ik, vrouw van 30, overweeg een stap te nemen naar ICT, maar als ik dit zo lees dat ik al over 10 jaar uitgekotst wordt moet ik tien maal nadenken of ik deze stap toch nog neem. 10 jaar geleden de stap niet genomen vanwege de internetbel.
Jammer dat de ouderen zo uitgekotst worden…maar dat geldt inderdaad voor meerdere branches.
Willem, volgens mij is het afhankelijk van je bedrijfspensioenreglement of cao (als je die toevallig hebt). Bijvoorbeeld, heb je een eindloonregeling, etc.