Dienstverlener Ordina gaf automatiseerder Centric 24 miljoen euro voor de divisie Business Process Outsourcing (BPO). De divisie werd per 1 april 2009 overgedragen aan Centric. De koper van BPO kreeg in april 2009 5,6 miljoen euro overgemaakt. In augustus 2009 volgde nogmaals 9,2 miljoen euro. Het laatste deel, opnieuw 9,2 miljoen euro, voldoet Ordina per 1 april 2010.
De divisie BPO maakte bij Ordina al een tijd verlies. De activiteiten waren voor de dienstverlener niet winstgevend, door de economische crisis en doordat de kosten voor de ontwikkeling van een multibancair platform hoger waren dan Ordina acceptabel achtte. Door de verkoop van de divisie maakte het bedrijf over 2008 een verlies van 81,1 miljoen euro.
Centric kocht de divisie in april 2009, toen er nog ongeveer 330 medewerkers werkten. De dienstverlener ontsloeg twee weken na de overdracht zestig medewerkers van de divisie. Later stapte ook directeur Reggie de Jong op na een verschil van inzicht met Centric-ceo Gerard Sanderink. In juli werden opnieuw twaalf medewerkers van de divisie ontslagen.
Niet vlekkeloos
De ontslagronde verliep niet vlekkeloos. De nieuwe werkgever wilde individuele afspraken met de ontslagen medewerkers maken. De meeste gingen daarmee niet meteen akkoord, maar werden wel op non-actief gesteld. Toen de vakbonden via een kortgeding de werknemers weer aan het werk wilden krijgen, vroeg het bedrijf toch ontslagvergunningen aan. Inmiddels zijn alle ontslagzaken geschikt zonder tussenkomst van de rechter.
Computable schreef al eerder dat Centric een bedrag kreeg voor de overname van de bpo-divisie. Nu is duidelijk dat het bedrijf 24 miljoen euro toekreeg bij de overname