Detacheerder Calco IT zoekt 150 nieuwe medewerkers. Net als vorig jaar roept het bedrijf met zijn wervingscampagne ‘Zero to hero’ drop-outs op mee te doen aan een testdag. Voor diegenen die door de test komen en aangenomen worden, staat een Suzuki Swift klaar. Volgens woordvoerder Clemens Albrecht moet de wervingscampagne in de vorm van een stripverhaal echter niet al te serieus genomen worden. ‘Het is een campagne met een knipoog.’
Hoewel opleiding voor het bedrijf niet het belangrijkste is, worden er wel degelijk eisen gesteld aan de sollicitanten. ‘We willen groeien en een serieuzere speler worden voor grotere klanten’, zegt Albrecht. ‘Juist in deze tijd.’ Vorig jaar startte Calco al met de campagne, maar volgens hem biedt de huidige crisis de juiste kansen. ‘Onze opdrachtgevers hebben vaak een vacaturestop, maar zitten tegelijkertijd met een tekort aan werknemers. Met ons masterclass-concept detacheren wij jong talent en kunnen zij deze medewerker na twee jaar zelf in dienst nemen. Als kleiner bedrijf is dit volgens ons de manier om ook binnen te komen bij de grotere opdrachtgevers. ‘
Minder reacties
Tot nu toe loopt het echter nog geen storm. Albrecht: ‘Solliciterend Nederland reageert anders. Vorig jaar kregen wij direct veel meer reacties. Tegen de verwachting in hebben wij tot nu toe veel minder reacties binnen.’
Het concept van de wervingscampagne is niet nieuw. Calco IT werft in dezelfde stijl als de Tas Groep tien jaar geleden deed met Tas Toptalent. Niet voor niets, want oud-directeur van Tas, Rene Scholte, is nu directeur van Calco IT.
Een Suzuki Swift lijkt wel een erg morbide grap, met Karst T. in het geheugen.