Steeds weer verschijnen er berichten in het nieuws over aanwijzingen dat het eind van de crisis er aan komt. De signalen zijn positief maar niemand waagt zich aan harde uitspraken over het moment waarop of de mate waarin investeringen weer op gang gaan komen. Stel dat de markt tussen nu en een paar maanden gaat aantrekken. Ben jij er klaar voor?
Als de markt aantrekt, zal dat geleidelijk gaan. Een scenario waarbij er meteen voor iedere ict-dienstverlener of -leverancier voldoende marktvolume is, is op zijn zachtst gesteld erg onwaarschijnlijk. De strijd om de gunsten van de klant zal hevig zijn en diegene die daar het best op voorbereid is heeft dan de beste kansen. Dat voorbereiden moet gebeuren nu er licht komt aan het eind van de tunnel. Degene die straks onvoldoende is voorbereid gaat alsnog ten onder in de concurrentiestrijd.
Zoals Charles Darwin al zei: 'It is not the strongest of species that survives, nor the most intelligent, but the one most adaptable to change.' De markt van na de crisis zal anders zijn dan de markt van voor de crisis. Klanten gaan nog meer op zoek naar bewezen kwaliteit en continuïteit in de dienstverlening, naar leveranciers voor wie zij als klant echt belangrijk zijn en waar ze eisen kunnen stellen. Klanten zoeken zekerheid en zullen risico mijden. Leveranciers die hun expertise hebben onderhouden en verbeterd, met medewerkers die ze al langer kennen, staan sterk. Dat zijn niet de leveranciers die pas als de crisis voorbij is gaan werken aan hun kwaliteit en kwantiteit.
Bedrijven die zijn afgebouwd moeten nu gaan opbouwen. Minimaal tot het niveau dat ze voor de crisis hadden. De besten laten meteen zien dat ze sterker uit de crisis komen dan ze erin zijn gegaan.
Detacheerders moeten hun personeelsbestand weer uitbouwen en daarbij zorgen dat ze vooral de beste mensen in huis hebben. Is er niet juist veel afgebouwd?
Voor beheerdiensten ligt de essentie in slagvaardige, procesmatig georganiseerde diensten met eenduidig meetbare kwaliteit. In hoeverre zijn processen onderhouden en verbeterd gedurende de crisis?
Datacenters kunnen hun capaciteit weer op niveau gaan brengen. Wat is daar afgebouwd, in onbruik geraakt, verouderd of verwaarloosd in de tussentijd?
De vakpers moet investeren in doelgroepen en oplages vergroten om straks voldoende interessant te zijn voor adverteerders. Hebben veel vakbladen niet juist nieuwe, beperkende, criteria voor de gratis abonnementen geïntroduceerd?
Juist als er licht is aan het eind van de tunnel is de aanval de beste verdediging, maar werken veel crisismaatregelen nu niet juist averechts? De aanvalskracht moet aanwezig zijn. Wie heeft budget om de aanval in te zetten? Vertrekregelingen, reorganisaties en andere crisismaatregelen hebben al veel geld gekost. Wie heeft zijn ‘leger' paraat? Veel bedrijven hebben hun personeelsbestand net uitgehold en moeten eerst weer duur gaan werven.
Het kan ook anders. Er is een minderheid aan organisaties die voor deze crisis de nodige buffers hebben opgebouwd. In voortvarende tijden geen wildgroei aan personeel met hoge salarissen, grote bonussen, overdreven grote leaseauto's en andere lokkertjes. Dus ook geen jobhoppers maar continue kwaliteit in de dienstverlening. Geen ondoordachte investeringen die niet worden terugverdiend. Gewoon verstandig beleid gericht op de lange termijn in de zekerheid dat er goede en slechte tijden komen. Zekerheid voor zichzelf, klanten en medewerkers.
Natuurlijk worden die organisaties in crisistijd ook extra bedachtzaam bij elk dubbeltje dat wordt uitgegeven. Dat geldt ook bij de werving van personeel. Maar zowel in deze crisis als in de vorige aan het begin van deze eeuw is er geen sprake geweest van gedwongen uitstroom met vertrekregelingen. Kennis, talent en ervaring blijven behouden. Dat zijn precies de bedrijven die nu effectief kunnen investeren in hun slagkracht van morgen. En waarvan de klant weet wat hij of zij er aan heeft.
Wat mij betreft vervullen deze spaarzame bedrijven een voorbeeldfunctie. Laten we voor een volgende crisis allemaal eens proberen ons verstandig voor te bereiden zodat we met z'n allen op het juiste moment de aanval kunnen inzetten.
Tja, als bedrijven nu eens doen wat ieder weldenkend mens doet: geld opzij zetten voor mindere tijden. Dan heb je nog wat op de bank staan om de winter door te komen. Maar helaas, pronken met je winst, absurde bonussen, beleggen, met geld smijten gewoon omdat het kan, is kennelijk allemaal veel belangrijker dan verstandig met je budget omgaan.
Investeren van een deel van je winst is belangrijk, maar ik hoop dat al die bedrijven die nu keihard op hun bek zijn gegaan een deel van hun winst opzij zetten voor de mindere tijden. Want dat die eraan komen, staat vast.