DBV Verzekeringen vernieuwt in drie jaar tijd zijn it-platform. Daarvoor is de verzekeraar in zee gegaan met het Duitse softwareconcern COR AG. De vernieuwing, waarvoor ruim tien miljoen is uitgetrokken, is nodig omdat de huidige systemen aan het eind van hun levensduur zijn gekomen. Ook wil DBV sneller en goedkoper nieuwe producten kunnen lanceren. Voor COR AG vormt de verzekeraar uit Zeist zijn eerste Nederlandse klant.
DBV Verzekeringen, onderdeel van SNS REAAL, biedt zijn producten en diensten via assurantietussenpersonen aan. De verzekeraar kampt met een verouderd platform dat bestaat uit zelfbouw (CIS: Centraal Informatie Systeem) en het UniservLife-systeem USL van Uniserv voor de administratie van de levensverzekeringspolissen. Bijzonder is dat de verzekeraar samen met de Paerel Groep meerderheidsaandeelhouder was van Uniserv. Dit belang is een paar maanden geleden verkocht aan COR AG; DBV bezit nu nog een minderheidsbelang.
'Het is niet zo dat wij de eis aan onze nieuwe softwarepartner stelden om Uniserv over te nemen. Die belangstelling kwam van COR AG gedurende het selectietraject', zegt Michiel van der Lans, programmamanager DBV Verzekeringen. 'Wel is het zo dat wij van de nieuwe partner verlangden om samen te werken met Uniserv.' Na een selectietraject heeft DBV met COR AG een overeenkomst gesloten waarbij alle traditionele levensverzekeringen in de komende jaren worden gemigreerd naar de standaardverzekeringssoftware COR Life en in beheer komen van COR/Uniserv. De verzekeringen op Universal life basis zullen worden gemigreerd naar REAAL. Van der Lans: 'Het platform van COR Life is niet de meest moderne architectuur, maar is ingericht op de verzekeringen die op traditionele wijze worden geadministreerd. Bovendien kent het een 'productbuilder' waarmee je zelf verzekeringsproducten kunt aanpassen of introduceren zonder dat je daarbij de leverancier hoeft in te schakelen om de softwareveranderingen door te voeren.'
Rationalisatie
Het vervangen van het it-platform staat niet op zichzelf. In november 2008 ging een veranderprogramma van start, vertelt Soedesh Ramdaras, directeur Operations van DBV. 'De doelstellingen zijn het verkorten van de 'time to market', het verlagen van de integrale kostprijs van de polissen en een product- én systeemrationalisatie.' Hij wijst erop dat het 'oude' CIS-systeem mutaties onvoldoende automatisch verwerkt. COR Life gaat dat wel doen. 'Dat scheelt veel tijd, waardoor je minder personeel hoeft in te zetten. Verder gaan we snoeien in het aantal producten en systemen. Door die rationalisatie zullen we ook minder kennis van buitenaf nodig hebben. Ik schat in dat de integrale kosten zo'n 50 procent lager komen te liggen.' Ramdaras benadrukt dat het terugdringen van het aantal producten en systemen en de automatische gegevensverwerking geen gevolgen zullen hebben voor het eigen personeel. Wel zal DBV minder externe medewerkers inhuren. Op it-gebied kan dit bijvoorbeeld gevolgen hebben voor partners als Ordina en Sogeti.
Ook de overgang naar een standaardplatform waarbij veranderingen makkelijk zijn door te voeren, is een belangrijk element van het veranderprogramma. Net als veel andere verzekeraars kampt DBV met de nodige onderling verweven legacy-systemen: als er links een applicatie hapert valt er rechts ook wat om. 'Van die spaghetti willen we ook af', zegt Bas Mulder, DBV-projectmanager inrichting nieuwe verwerkingsketen. 'Na de zomer komen we met een nieuw commercieel product in de vorm van een spaarhypotheekvoorziening. Dat is een traditioneel product, maar wel met een nieuw en scherp tarief als gevolg van de lage verwerkingskosten op het COR Life-platform.'
Complete verwerkingsketen
Afgelopen 31 juli vierden DBV Verzekeringen en COR AG de officiële 'sign-off': Het vanaf 3 augustus kunnen administreren van de eerste polissen van levensverzekeringen in het nieuwe systeem. Van der Lans geeft het Duitse softwarebedrijf een compliment over de snelle gang van zaken. 'In mei leverde COR AG een oplossing voor een nieuwe verzekeringsketen op. Als je dan bedenkt dat DBV de eerste Nederlandse klant is, waarbij ook nog de nodige functionaliteit in het systeem gelocaliseerd moest worden, is dat knap werk.' Volgens Van der Lans gaat het om complexe verzekeringstechnische zaken die in de Duitse software moesten worden aangepast. 'De Nederlandse verzekeringsmarkt is net als de Britse markt ingewikkelder dan in andere Europese landen, bijvoorbeeld op het vlak van doelkapitaalberekeningen en fiscale regelingen. Dat kennen ze elders niet.'
COR AG heeft een complete verwerkingsketen neergezet, waarbij partner bedrijf Innovas software voor de incasso- en cliëntregistratie heeft geleverd. De ketenintegratie met andere applicaties moet nog plaatsvinden. Dat houdt in: de midoffice-toepassingen (de verwerkings- en acceptatie-ondersteuning), de frontoffice (bepaalde rekentooling) en interfaces met databanken en andere partijen, zoals Stater die de hypotheekstukken beheert.
Naast het 'benodigde lokale maatwerk' ontstond nog het bijkomend probleem dat het financiële systeem – het oude incassosysteem van Uniserv – vervangen diende te worden door een Innovas-toepassing. De Uniserv-oplossing kon niet overweg met de 'vierkantscontrole' tussen het incassosysteem en de backoffice. Daarbij moet er een automatische match plaatsvinden van gegevens over obligaties, cash flow, verzekerd kapitaal en uitgekeerd kapitaal.
"De afgelopen decennia zijn er portefeuilles binnengehaald die nu exotisch genoemd kunnen worden"
Handmatig werk
Voor de conversie van de bestaande polissen naar COR Life hebben we drie jaar uitgetrokken, zegt Mulder. 'In augustus 2011 willen we het veranderprogramma hebben afrond.' In totaal beheert DBV 200.000 polissen. In november zullen de eerste 100.000 over zijn gezet naar het nieuwe platform. Tijdens de migratie zal de verzekeraar moeten beslissen met welke verzekeringsproducten het wil stoppen. De afgelopen decennia zijn er portefeuilles binnengehaald die nu exotisch genoemd kunnen worden. 'Daar zit veel handmatig werk aan vast. Dat willen we niet meer en dan zullen we een keuze moeten maken of zo'n polis mee kan naar het nieuwe platform of niet. Het handelt dus niet alleen om een technische conversie maar ook om een commerciële.'
Vanaf november tot juli 2010 vindt de conversiemigratie en de dataopschoning plaats en worden er nieuwe verzekeringsproducten opgeleverd. COR AG levert hiervoor in samenwerking met DBV-medewerkers de tooling zodat het doorakkeren van bestanden op bijvoorbeeld verschillen in geboortedata automatisch plaatsvindt zonder steeds te hoeven 'mappen'. Na juli 2010 volgen de resterende polissen en vinden er diverse migratietesten plaats. In augustus 2011 moet dan het gehele migratietraject zijn voltooid voor tweederde van de portefeuille.
Gedwongen winkelnering?
De keuze voor COR AG en het feit dat het bedrijf eigenaar is geworden van Uniserv betekent geen gedwongen winkelnering, stelt Van der Lans. 'Bij nieuwe applicaties zetten we het Cor Life-platform af tegen wat er in de markt aanwezig is. Ook kijken we binnen SNS REAAL welke producten daar worden gebruikt. Het COR Life-platform is vergelijkbaar met wat CSC, LeanApps aanbieden. Het is een suite met veel mogelijkheden voor de ondersteuning van schade-, leven- en pensioenverzekeringen.' Bij DBV vindt bijvoorbeeld nog een selectie plaats voor workflowmanagementsoftware. Wel is intussen gekozen voor COR Merica als software die de medische acceptatie ondersteunt. Overigens hoeven de intermediairs, die de producten van DBV aan de man brengen, hun systemen niet aan te passen op het COR Life-platform.
COR AG
COR AG, met het hoofdkantoor in Stuttgart, is sinds begin jaren 1990 actief als leverancier van softwareproducten voor de backoffice van levensverzekeraars. Momenteel verkeert het in een fusieproces met de Duitse branchegenoot FJA, waaruit een financieel softwareconcern van tweeduizend man groot zal ontstaan. Het bedrijf levert inmiddels ook software voor schadeverzekeringen, hypotheken, pensioenen en private banking. De producten ondersteunen de administratie en achterhangende midoffice- en backofficeprocessen. Voor de frontoffice-functionaliteit verwierf COR AG eerder dit jaar de boedel van de failliet gegane softwaremaker Finnion uit Rosmalen.
Partners
Van der Lans spreekt van een budget van ruim tien miljoen euro, verspreid over een aantal jaren. 'Een duidelijk geval van kosten die voor de baten uit gaan.' Wel kan de verzekeraar nog gecompenseerd worden indien COR AG andere opdrachtgevers binnenhaalt die gebruikmaken van de Uniserv-dienstverlening. Ramdaras: 'Uniserv bood verzekeraars bpo-diensten (bpo = business process outsourcing) aan in een asp-constructie (asp = application service provider). Met COR AG gaan we een stap verder en gaan we een breed Software-as-a-service (Saas)-contract sluiten. Niet alleen zorgt COR AG zelf voor de softwaredienst, ook betalen we daadwerkelijk naar gebruik. Dat betekent wel dat de leverancier geen fouten mag maken. Bij Uniserv slopen er in de verwerking toch nog fouten in die we zelf moesten herstellen. Dat kunnen we in zo'n Saas-constructie niet hebben.'
Toch spreekt Ramdaras niet van een contractrelatie. Hij gebruikt liever de term 'partnership'. 'Een verademing. Dit heb ik geleerd van de gang van zaken rond de uitbesteding van verwerkingsactiviteiten van AXA naar Accenture en het LeanApps-platform. Daar was vanaf dag één sprake van contractverplichtingen en gedoe over de uitvoering van de overeenkomst. Dat is niet goed voor de samenwerking. Naderhand is alles weer inbesteed en tegenwoordig is AXA onderdeel van REAAL.'