Een jaar geleden vertelde de kersverse directeur Frank Akihary van OKI in CRN dat de printerleverancier de banden met zijn resellers nauwer zou aanhalen. Met een ‘vechtmentaliteit’ wilde het Japanse bedrijf weer marktaandeel in de zakelijke markt veroveren, onder andere met A4- en A3-kleurenprinters die meer dan 10 pagina’s per minuut printen.
Frank Akihary is sinds 1 april 2008 leidinggevende van OKI Benelux. Hij volgde interim-manager Hans Pijnacker op, die OKI Benelux tijdelijk leiding gaf nadat de lokale directeur Korstiaan van Kleef en Benelux-directeur Philip De Brabanter het bedrijf moesten verlaten. Akihary is geen onbekende in de Nederlandse ict-vakhandel. Hij werkte eerder bij Commodore, Konica Minolta en telecomdienstverlener UUNet.
In het najaar van 2008 organiseerde Akihary drie regionale bijeenkomsten voor zijn resellers over OKI’s strategie en nieuwe producten. Volgens Akihary was het nodig om de banden met de resellers aan te halen, nadat ze ‘door het vorige management waren losgelaten’. Akihary zegt dat OKI het jaar 2008 goed heeft afgesloten. "We hebben veertig procent meer machines verkocht dan in 2007 en vijftig procent meer omzet gehaald. Dat is te danken aan de verkoop van nieuwe producten en aan het feit dat we meer resellers hebben aangetrokken. De meeste resellers hebben weer vertrouwen in ons. Ook e-tailers deden goede zaken voor ons, zoals Central Point en TechDepot."
Afgelopen zomer werd de Nederlandse OKI-vestiging in het zonnetje gezet. Akihary ontving de award voor de snelst groeiende vestiging in EMEA in 2008 uit handen van Harushige Sugimoto, ceo van OKI Printing. Op de dealerdag van OKI in Lelystad presenteerde Akihary deze award, die OKI volgens hem gewonnen heeft dankzij de resellers. Akihary zegt dat de concurrentie in de printingmarkt op dit moment moordend is. "Maar we komen dit jaar goed door. Dat komt mede doordat het vertrouwen van resellers in ons weer hersteld is. We hebben trouwe partners."
Klantvriendelijker
Juliëtte van den Hoven, directeur van Hofax, een reseller uit Waalwijk die kantoorartikelen en -machines verkoopt, is goed te spreken over OKI. "Sinds de komst van Akihary is OKI klantvriendelijker geworden. We worden snel geholpen als we vragen hebben. Ook is de marketingondersteuning veel beter. We krijgen via een link op onze site vanuit OKI de laatste ontwikkelingen en brochures. Ook krijgen we meer leads vanuit de OKI-site. Akihary en zijn medewerkers voeren een duidelijke communicatie en komen hun afspraken na. We kunnen de OKI-kleurenprinters voor scherpe prijzen in de markt zetten en een goede marge maken."