Met de gloednieuwe onderneming Comvenience maakt John Kroon zijn grote droom waar. “De laatste tien jaar heb ik altijd een eigen bedrijf willen hebben. Pas vorig jaar zag ik het gat in de markt: het nieuwe werken op een betaalbare én gemakkelijke manier. Uit marktonderzoek blijkt dat hier veel behoefte aan bestaat.”
Aanvankelijk wilde Kroon zich alleen richten op videoapplicaties. "Voor de meeste systemen is een aparte ruimte nodig met dure apparatuur. Dan heb je twee obstakels: mensen willen liever niet bij hun werkplek vandaan om te communiceren en er zijn maar weinig bedrijven die een paar ton aan apparatuur en inrichting snel kunnen terugverdienen. Ik wilde ‘video as a service’ (VaaS) gaan aanbieden om die ongemakken weg te nemen", vertelt hij.
Het liep echter anders. Pratend over zijn plannen kwam hij er al snel achter dat de behoefte aan communicatie verder gaat dan een videovergadering. Mensen willen hun werk kunnen delen en bronnen kunnen raadplegen met elk mogelijk apparaat, op elk tijdstip en vanaf elke plek die zij wenselijk achten. "We hebben een platform gevonden waarop wij de applicatie konden bouwen die dit mogelijk maakt. In de markt heeft iedereen het over SharePoint als het gaat over het Nieuwe Werken, maar wij bieden een eenvoudiger en goedkoper alternatief, dat bovendien ook nog eens Exchange kan vervangen."
Sinds april 2009 biedt Comvenience (‘Gemak in communicatie’) onder andere OfficePortal, Meeting on Demand videoconferencing en Unified Conferencing. "Allemaal softwaregebaseerd, betaalbaar en gemakkelijk te bedienen. Wie een browser heeft, kan ermee aan de slag. En als je twee keer per jaar niet in de auto stapt om naar een vergadering te gaan, heb je de initiële kosten er al uit."
Gebraden kippetje
De belangstelling voor het jonge bedrijf loopt naar verwachting. "Het zijn zware economische tijden, maar we hebben elke week toch wel een nieuwe klant en daar hadden we ook op gerekend. We willen rustig groeien", zegt Kroon.
De nieuweling is druk op zoek naar resellers/partners om de producten en diensten aan de man te brengen. "Ik ben van het ‘gebraden kippetje’-systeem: de eindgebruiker moet een compleet werkend systeem krijgen aangeleverd waar hij verder geen omkijken naar heeft. Aanvankelijk zullen we zelf ook nauw betrokken zijn bij de verkoop en implementaties, vooral om zelf ervaring op te doen. Die kunnen we dan later weer aan onze partners doorgeven. Wij willen werken vanuit eigen kracht, maar hebben zeker de steun van resellers nodig."
Dat hoeven niet per se partners te zijn die uit de ‘videohoek’ komen. "Het belangrijkste aspect is eigenlijk de software. Daarom zoeken we resellers die ervaring hebben met it-projecten", legt Kroon uit. "Ze kunnen een behoorlijke boterham verdienen met raadgeving en installatie. En er is natuurlijk een gezonde marge op de verkoop."
Kroon verwacht dat de belangstelling sterk zal toenemen. "De komende jaren komt er een geheel nieuwe generatie op de arbeidsmarkt. Dat zijn jonge gasten die zijn opgegroeid met notebooks, sms, unified messaging en dergelijke. Zij willen oplossingen zoals wij die aanbieden."