De overname van analyticsleverancier SPSS door IBM markeert een omslagpunt in de markt voor predictive analytics en leidt tot meer overnames en fusies. Dat verwachten analisten van onderzoeksbureau Forrester. Ze zijn er bijvoorbeeld van overtuigd dat softwarebedrijf SAP op overnamepad gaat, om te voorkomen dat de leverancier te veel afhankelijk wordt van analyseproducten van IBM.
Om niet achter te blijven, zullen makers van software voor business intelligence (bi), waarbij vooral gegevens uit het verleden worden geanalyseerd, zich steeds meer richten op voorspellende berekeningen. Elke softwaremaker die dat niet lukt, bevindt zich binnen enkele jaren aan de zijlijn, beredeneren de onderzoekers.
SAP en Oracle
De onderzoekers sluiten zelfs niet uit dat SAP met een tegenbod op SPSS komt. Als dat niet het geval is, heeft de Duitse softwarereus keuze uit enkele kleine onafhankelijke aanbieders van producten voor voorspellende analyse. Forrester noemt als voorbeelden Accelrys Software, Angoss, Fico, Kxen en Portrait Software.
Ook Oracle zou volgens de onderzoekers een overname op het gebied van predictive analytics kunnen doen. De softwareleverancier heeft weliswaar een uitgebreide toepassing voor datamining (Oracle Data Mining) en voor real-time aanbodoptimalisatie (Real Time Decisions), het is de vraag of het bedrijf deze twee beter gaat integreren of liever kiest voor een verse overname.
Sas als prooi
Sas Institute, een van de grotere bi-specialisten met een uitgebreid pakket voor bi en voorspellende analytics, zou volgens de onderzoekers een overnamekandidaat zijn. SAP heeft een grote overlap met de producten van Sas, maar voor partijen als HP en EMC zou Sas een goede prooi kunnen zijn als zij meer met bi, analytics en informatiebeheer bezig willen houden.
Eind juli 2009 bracht IBM een bod van 1,2 miljard dollar uit op analyticsleverancier SPSS. De experts van Computables bi-panel vonden dat een slimme zet om in een keer een vooraanstaande positie in de groeiende markt voor predictive analytics te krijgen.
Daar hoef je geen Forrester voor te zijn.
IBM, HP en in Oracle in iets minder mate, zijn de grote spelers. Zij kopen in elk segment bedrijven op.
Anderen gaan hier deels in mee.
De vraag die Forrester zich zou moeten stellen is wanneer de trend de andere kant uitgaat. Wanneer stoten de groten onderdelen af? Dan heet dan back to core business
Als ik een gok mag wagen. 2012 of 2013.
>> Dat verwachten analisten van onderzoeksbureau Forrester.
Geef ze een open deur en ze zullen deze keurig intrappen. Daarnaast vraag ik me af sinds wanneer Forrester en consorten geloofwaardig zijn geworden, ik heb echt de grootst mogelijke onzin bij hen vandaan zien komen. “uitgebreide” onderzoeken over producten waarvan ze zelfs de handleiding niet hadden gelezen, maar spontaan wel van de hoed en de rand afwisten. Yeah, right.
Ze weten zichzelf leuk te verkopen, maar verder is het niet meer dan gebakken lucht wat daar vandaan komt.