Bemiddelaars tussen bedrijven en freelance ict'ers komen met nieuwe manieren om deze partijen met elkaar in contact te brengen. Ze moeten wel, want een groot deel van de ict'ers is niet blij met de tarieven en doorleenconstructies die veel arbeidsbemiddelaars nu nog hanteren. ‘De freelancer is een volwassen ondernemer.'
De ict'er heeft er genoeg van: bemiddelaars die freelancers aan elkaar uitlenen, waardoor de opdrachtgever een forse rekening moet betalen en de freelancer slechts een klein deel van het totaalbedrag ontvangt. Bovendien zouden deze zogeheten doorleenconstructies het onduidelijk maken wie nu precies welk bedrag voor welke dienst ontvangt.
Een van de lezers die reageerde op Computables eerdere berichtgeving over het onderwerp, weet uit ervaring hoe het doorlenen van freelancers in zijn werk gaat. ‘Ik heb een keer via vier schakels bij de eindklant gezeten', reageert hij onder de naam K.E. van Zanten. ‘De eindklant, de eerste en de laatste schakel en ik dachten aanvankelijk dat er twee schakels waren. Hoezo transparantie?'
Onnodig veel geld
De klachten lijken nu ook tot sommige bemiddelaars te zijn doorgedrongen. Erwin van Litsenburg, directeur van bemiddelingsbureau RulersGroup: ‘Bijna alle bedrijven en overheden huren ict-freelancers in en dat kost onnodig veel geld, blijkt nu. Slechts een deel van dat geld komt terecht bij de ict-freelancers die daadwerkelijk het werk uitvoeren.'
Volgens Van Litsenburg ontvangen bemiddelaars jaarlijks tussen de tien- en dertigduizend euro per freelancer. Om dat te voorkomen, hanteert RulersGroup een eenmalig bedrag per bemiddeling. Daarna hebben opdrachtgever en ict'er rechtstreeks contact met elkaar.
Ondoorzichtige constructies
Ook Rick Kruiswijk van bemiddelingsbureau HeadFirst merkt dat freelancers mopperen over ondoorzichtige constructies. Sinds het bedrijf vijftien jaar geleden werd opgericht, werkt het met een laag uurtarief van enkele euro's per freelancer. Kruiswijk ziet nu dat andere bemiddelaars hun werkwijze aanpassen. ‘De wereld is aan het veranderen en tarieven staan onder druk', aldus de directeur. ‘Bemiddelaars zijn zich er steeds meer van bewust dat een marge van veertig euro per uur niet meer kan. Die tijden zijn voorbij.'
Toch lijkt het moeilijk de hoge tarieven en het onderling uitlenen van ict'ers helemaal uit te roeien, doordat niet alle bemiddelaars een nieuwe weg in willen slaan. Andere bedrijven in de ‘doorleenketen' houden vast aan hun omstreden werkwijze. Volgens Kruiswijk kunnen bemiddelaars de veranderingen uiteindelijk niet stoppen. ‘Zelfstandigen krijgen een steeds beter imago', zegt hij. ‘Het zijn geen cowboys meer die van de ene naar de andere klus gaan. De freelancer wordt nu gezien als een volwassen ondernemer.'
Goed nieuws voor alle SAP Senior Freelance consultants en SAP eind klanten. SAPDirect is een platform voor bovengenoemde twee partijen:
– Eind klanten zoeken SAP Freelancers in systeem
– Aantal groten SAP eind klanten gaan de systeem gebruiken.
SAPDirect heeft een vast laag, transparant fee voor de volgende dienst verlening:
– Bemiddeling
– Contract Management
– Payroll
Eind september gaat het live http://www.SAPDirect.nl. Als je geen SAP Freelancer bent heeft geen zin om aan te melden.
Er wordt in de reacties nogal afgegeven op de “preferred supplier” constructie.
Vanuit de opdrachtgever bekeken echter, is het veel efficienter om 150 mensen in te huren via 5 preferred suppliers dan 150 freelancers in te moeten huren.
Denk vooral aan de overhead van administratie, onderhandelingen, aantal leveranciers waaraan betaald moet worden etc.
Duidelijk argument PaVaKe maar ik ben benieuwd naar de businesscase om te zien of het klopt.
Er zijn partijen die hebben vaste contracten en voorwaarden voor freelancers om deze druk te verminderen.
Een tussenoplossing is zaken doen met een partij die deze “handeling” transparant verzorgt. Deze partij is als preferred supplier prima scherp te houden. Met transparant bedoel ik een vaste marge of een vast bedrag zoals in het artikel genoemde RulersGroup doet.
Ik ben geen voorstander van regulering zoals ook is voorgesteld. De markt moet zichzelf reguleren en dat gebeurd ook volgens mij. De doorleenmarges zoals de genoemde 80 euro wordt dus betaald door de klant. Het zijn communicerende vaten waar beschikbare tijd, kosten en kwaliteit een rol spelen. De specialist van de preferred supplier versus de freelancer? Gezien naar kwaliteit en kosten kunnen hier verschillen in zitten.
@Dennis
Een businesscase heb ik zo niet, maar vergelijk het verzekeringen.
Als particulier heeft het zijn voordelen alle verzekeringen bij een verzekeraar af te sluiten:
– 1 contactadres / persoon
– alle betalingen naar hetzelfde rekeningnummer enz, 1 correspondentienummer
– vaak korting bij meerdere verzekeringen
Bij preferred suppliers werkt het dito
@PaVaKe
Ik begreep wat je bedoelde. Mijn punt is het volgende: jou argumenten kloppen, je krijgt zelfs vaak nog pakketkortingen! De vraag is of je zo de beste mix van verzekeringen en voorwaarden hebt. Het werkt in ieder ieder geval makkelijker.
Je rechtsbijstandverzekering in hetzelfde pakket als je inboedelverzekering is een minder goede keuze als je het niet eens bent na een diefstal uit je woning.
Voor beide is iets te zeggen en is in specifieke gevallen de beste keuze.
Preferred suppliers is een reductie van partijen waar aandacht aan besteed moet worden. Daarnaast is het reductie van kwaliteit en flexibiliteit die de markt te bieden heeft. Het advies aan grote partijen die om die reden werken met preferred suppliers: voeg een bureau toe zoals RulersGroup om de freelance en specialistenmarkt te vertegenwoordigen! Laat verder de markt z’n werk doen.
“Er wordt in de reacties nogal afgegeven op de “preferred supplier” constructie. Vanuit de opdrachtgever bekeken echter, is het veel efficienter om 150 mensen in te huren via 5 preferred suppliers dan 150 freelancers in te moeten huren. Denk vooral aan de overhead van administratie, onderhandelingen, aantal leveranciers waaraan betaald moet worden etc.”
Is wat voor te zeggen dit argument PaVaKe, de overheadzaken. Aan de andere kant heb je al een HRM organisatie in je bedrijf die dit kunstje ook doet voor je eigen personeelsbestand, dus what else is new?
Aan de andere kant vraag ik me dan af wat je HRM afdeling dan de gehele dag mee bezig is? Die afdeling IS toch in het leven geroepen om personeelvraagstukken in je bedrijf aan te pakken en op te lossen.
Misschien een ideeetje voor hestructureing van je HRM-department in een
– interne personeelszaken
– externe personeelszaken
Hierbij kun je denken om een “INTERN freelancers taskforce” op te gaan richten zodat je zelf alles binnen je bedrijf. Dan kun je werken tegen lagere kosten, heb je zelf alles weer in de hand
Mischien heeft het “klassieke dominantie bedrijfsmodel” anno 2009 zijn beste tijd wel gehad en word het eens tijd om te evolureren naar een andere, meer op gelijkwaardigheid en samenwerking gericht “netwerk bedrijfsmodel”. Hierbij vervagen starre organisatie structuren en word er meer dymanisch groepen mensen samengevoegd om een bepaalde taak uit te voeren.
“Uiteindelijk worden we toch allemaal free-lancer”
Het is slechts een kwestie van tijd tot de arbeidsmarkt en overheid dit gaat inzien. Meer openheid, Meer dynamiek, Meer samenwerking, Meer menselijke omgang met elkaar, Meer eigen verantwoordelijkheid leren nemen. Meer netwerken, Zelf je eigen prive-werk balans bepalen, Meer je kennis ZELF updaten en minder wachten “tot de baas voor jou het initiatief neemt”.
Tsjakka 🙂
Ik snap dat geklaag van freelancers niet. Julie laten bedrijven al het werk doen. Terwijl jullie alleen maar je CV sturen en daar vaak nog te dik voor worden betaald. Met name degene die nog niet eens in staat zijn een normaal stukje tekst te schrijven.
Detacheerders stoppen veel tijd en geld in het binnen halen van klanten en dan mogen ze maar 2,50 per uur verdienen?? En ook nog het liefst binnen 5 dagen worden betaald.
Zoek anders gewoon zelf je eindklanten! Dan heb je nergens last van.
Ik begrijp de commotie niet helemaal. Het is goed om het aantal schakels zo klein als mogelijk te houden, daar wordt iedereen beter van. Als ik gebruik maak van een freelancer, ben ik er heel snel achter hoeveel partijen ertussen zitten.
Het probleem is juist de monopolie positie van de echt grote bedrijven en daarnaast binnen de overheid de wijze van aanbesteden.
Het andere probleem is dat veel freelancers niet beseffen welke rollen/activiteiten allemaal komen kijken bij het eigen baas zijn. Dat ze zelf de acquisitie laten liggen en dan dat dus eigenlijk moeten inkopen is hun eigen probleem (en dat heeft dus zijn prijs).
Het enige wat van belang is: de behoeftesteller krijgt de perfecte match en volgens mij maakt het dan niet meer uit hoe die er komt.
Als je het aantal schakels wilt verminderen hoef je maar 1 ding te doen: de aanvraag maar 5 werkdagen geldig laten zijn. Dan kunnen bijna alleen eigen mensen worden aangeboden of ook nog van de bedrijven met een heel erg goed netwerk en dito matchingsproces. Niets aangeboden binnen 5 dagen: kans voorbij.
Een andere optie is om als eindklant de inkoopprijs te dicteren, zeg vergelijkbaar uurtarief interne functie + werkgeverslasten + 50%. Dit laatste werkt altijd en dan kan de overheid gelijk stoppen met het aanbesteden van (ICT) dienstverlening.
Ook hier snijdt het mes aan twee kanten. 9 van de 10 CV’s van freelancers die ik wel eens krijg is van uiterst belabberd niveau. En dan hebben we het over mensen met een universitaire opleiding. Dit zijn mensen die bedreven zijn in een technische omgeving maar zichzelf niet kunnen verkopen (verbaal en schriftelijk). Die kunnen dan aankloppen bij bemiddelaars die dan het commerciele werk doen. En daar betaal je gewoon voor!
Dan heb je ook belabberde bemiddelaars die van het internet aanvragen knippen en plakken en hier een aanvraag van maken of gewoon 1-op-1 doorzetten en alle fouten in de aanvragen meekopieren, echt niet te geloven…….
Goede, integere en transparante bemiddelaars of commercieel vaardige en goede kundige freelancers zijn dus schaars. Maar deze jongens kunnen goed voor zichzelf zorgen, zijn daardoor minder afhankelijk van derden en kunnen daarom nog een redelijk tarief vragen, en dat mag. Wat mij betreft mogen deze partijen de markt bedienen. Klanten hebben er wat aan en aanbieders ook. Freelancers die communicatief en commercieel minder vaardig zijn moeten daarom ook geluk hebben bij een eerlijke, transparante bemiddelaar. En die zijn er wel.
De tijd waarin aanbieders 90 euro konden vragen voor een IT schoolverlater puur door schaarste en niet door kwaliteit is hopelijk voorbij. Want dat ging, eerlijk is eerlijk ook nergens meer over, nietwaar?
Ja, “ze kunnen zich niet verkopen” de zzp-ers! Ja, JA!
ja, ze zitten 8-10 uur per dag werken, dan nog marketing en sales doen en zichzelf verder ontwikkelen ook nog eens reisuren etc.
De WS buro’s worden vaak zelf benaderd door klanten, en halen van de duizenden beschikbare zzp-ers een paar uit, hups, Forward CV, en nabellen!
Heel moeilijk, een pasgekomen somalier kan het doen!
en dan nog vragen 30-40 E /uur voor de bemiddeling!
Schei toch uit man!