Wat heeft een pandemische golf te maken met eHRM? De traditionele eHRM-applicatie gaat over activiteiten beleggen bij medewerkers en managers. Is dat voldoende of wordt het tijd dat we op zoek gaan naar nog slimmere oplossingen?
Op dit moment treffen allerlei bedrijven en organisaties maatregelen om de mogelijke gevolgen van een grieppandemie tot een minimum te beperken. Er worden draaiboeken opgesteld, kritische processen benoemd en sommige bedrijven hebben zelfs Tamiflu voor de hele populatie besteld. Want de cijfers liegen er niet om, er wordt zelfs een percentage van 30 procent uitval genoemd: mensen die daadwerkelijk door de griep getroffen worden, maar ook werknemers die thuis zieken moeten verzorgen of medewerkers die, uit voorzorg, niet mogen of kunnen werken.
En als je kijkt naar de periode dat de Mexicaanse pandemiegolf over ons land kan razen, dan hebben de deskundigen het al gauw over twaalf weken, met een absolute piek in de zesde/zevende week. Je zult maar net in die periode een salarisverwerking moeten doen en de salarisadministratie is afwezig door ziekte, zorg of uit voorzorg. Dat is geen prettig scenario, zeker niet in deze economische crisistijd.
Gemiddeld krijgen bedrijven ongeveer twee ziekmeldingen per dag. Als we in de pandemische golf zitten, hebben we het ineens over dertig tot vijftig (?) ziekmeldingen per dag. Dat is best heftig, zeker als het proces van ziekmeldingen centraal is georganiseerd. En helemaal als die betreffende afdeling ook geconfronteerd is met een hoog ziekteverzuim. Het proces decentraal beleggen, het jezelf ziekmelden bij je manager, heeft ook een keerzijde, want wat als je manager ook ziek is?
En als die ziekmeldingen niet geregistreerd worden, hoe krijgen we dan inzicht in de bezetting? En worden de ziekmeldingen nog handmatig ingeklopt bij de arbodienst? Ook zij hebben wellicht te maken met een minimale bezetting als gevolg van de griepgolf. Kortom, geen zicht op het aantal zieken, een onderbezetting op de verschillende afdelingen, geen zicht op wanneer het eventueel beter wordt en geen zicht op eventueel langdurig zieken.
De deskundigen zijn weliswaar de laatste tijd wat meer terughoudend bij het voorspellen van doemscenario's. Toch maakt deze pandemische golf eens te meer duidelijk hoe kwetsbaar we zijn en waarom het zo ontzettend belangrijk is dat we voorbereid zijn op dergelijke scenario's. Het stelt eisen aan de wijze waarop we de processen hebben ingeregeld en hoe dit wordt ondersteund door ict. Het betekent dat je processen in orde moeten zijn, maar wat is kritisch? Waar moet ik vervanging voor regelen of betekent het dat je dergelijke processen moet outsourcen? Maar hoe garanderen zij dat mijn processen blijven doorlopen? Zijn de werkinstructies in orde?
Dit betekent dat je dit moet gaan faciliteren. Door een eHRM-applicatie, waar medewerkers en managers nog meer processen zelf kunnen regelen? De pandemische golf zet in ieder geval aan tot nadenken…
Werken is en blijft een MENSELIJK kunstje. En mensen kunnen ziek worden, niet alleen van hun arbiedsomstandigheden..
Mexicaanse griepvirus Angstzaaierij:
Echter zie ik die “gevreesde pandemie” nog niet zo massaal om zich heen vreten door de nederlandse beroepsbevolking zoals hier geschets word.
Het is meer een mooi stukje angstzaaierij van de pharmaindustrie (die dit “mexicaanse griep virus ZELF GEMAAKT heeft als biologisch wapen)
– http://www.bibliotecapleyades.net/ciencia/ciencia_virus.htm
– http://www.bibliotecapleyades.net/ciencia/ciencia_influenza.htm
Doel: de onschuldige en onwetende bevolking (bijna verplicht) te laten inenten met allerhande vergif die ons immuumsysteem blijven aantasten, zodat we ons leven lang klanten van de pharmaceuten moeten blijven.
EHrm en de rest van de ict infrastructuur:
Tuurlijk maak je wel een punt Esther dat het goed is om eens tegen het licht te houden WAAR menselijke input nog echt nodig in is een bedrijfsprocess en waar een stelletje slimgeschreven en geprogrameerde business-rulez deze menselijke input kan vervangen (en niet alleen ten tijde van gemaakte dooms-day scenarios zoals nu met de mexicaanse griep).
“Slave of the machine”:
Als ik om me heen kijk in ict land, zie ik dat er nog steeds te veel mensen bezig zijn als “(input)slaaf van de machine en ict-infrastructuur”. Computers en slimme software zouden – structureel – veel meer werk uit handen kunnen nemen van de ‘human behind the keyboard”
Simpel voorbeeldje:
Waarom zit ik anno 2009 – met mijn 8 vingers en 2 duimen – nog steeds informatie IN TE TYPEN op een 101-toetsen keyboard als interface methode tussen mens en machine?
De hedendaagse rekenkracht van een processor en state-of-the-art pc technology zou toch afdoende moeten zijn om een speech-interface te ondersteunen als computer input mechanisme?
Een demonstratie van hoe ICT technologie ook gebruikt kan worden kun je zien in de volgende films:
– Stealth – “UCAV – autonomous piloted vehicle
http://www.sonypictures.com/homevideo/stealth/
– Eagle Eye -> “Ariia” – intellenge gathering system
http://www.eagleeyemovie.com/
Als je deze state-of-the-art computer technologie vergelijkt met de gereedschappen van een gemiddelde kenniswerker op kantoor is er nog een lang weg te gaan in “office automation”
Het griepvirus zal ongetwijfeld nog fors door ons land trekken en zal menigeen direct raken. De afwezigheid van medewerkers kan en zal natuurlijk wel voor de nodige zorgen leiden. De chaos hoeft echter niet zo enorm te zijn als Esther hier aangeeft.
Met alle online mogelijkheden die tegenwoordig beschikbaar zijn, zouden medewerker en manager altijd en overal moeten kunnen werken en toegang hebben tot het bedrijfsnetwerk. Dat betekent dat je ook thuis je workflows kan aftikken, in bed de ziekmeldingen van medewerkers kunt doorzetten, tijdens het temperaturen nog even de laatste declaraties accordeert om daarna nog snel je cockpits in te duiken en de laatste real-time verzuimcijfers te bekijken. Koppelen aan de verschillende arbodiensten is tegenwoordig trouwens meer regel dan uitzondering. Ook de salarisverwerking is in veel gevallen niet meer dan een druk op de knop, mutaties en verschillen checken en draaien maar!
De technologie ligt wat dat betreft al jaren voor op ons, maar veel bedrijven maken nog lang niet allemaal en optimaal gebruik van de mogelijkheden. Misschien dat onze visie op werken enigszins zal veranderen als de Mexicaanse griep inderdaad pandemische vormen aanneemt.