Arbeidsbemiddelaar Otto Work Force gaat halverwege 2010 zijn personeel plannen met Quintiq. Het systeem moet ervoor zorgen dat drieduizend uitzendkrachten uit Polen, Tsjechië en Slowakije optimaal worden ingepland bij bedrijven in de logistieke, technische en industriële sector. Naast het plannen van de medewerkers moet ook de huisvesting en het vervoer worden gepland. Otto hoopt hiermee de tevredenheid van zijn uitzendkrachten en klanten te verhogen en wil op kosten besparen.
Het huidige systeem van de arbeidsbemiddelaar kan alleen de werknemers inplannen bij de bedrijven. 'Door ook het vervoer en de huisvestiging te kunnen plannen kunnen we de kosten beter beheersen', zegt operationeel directeur Arjen Kuneman. 'Ook kunnen we de mensen straks beter plannen aan de hand van hun competenties.'
Daarnaast heeft het nieuwe systeem als extra functionaliteit voorspellen en rapportage. 'Bedriven kiezen voor uitzendkrachten om die heel flexibel te kunnen inzetten. Soms weten zij de ene dag nog niet hoeveel personeel zij de volgende dag willen inzetten. Aan de hand van bijvoorbeeld trends van het afgelopen jaar kunnen wij een schatting maken', zegt Kuneman. Ook meldt het systeem wanneer contracten van uitzendkrachten aflopen en welke mensen goed zijn in welk werk.
Tevredenheid
De arbeidsbemiddelaar wil de tevredenheid van de klanten en uitzendkrachten verhogen. 'Een Poolse uitzendkracht wil zo veel mogelijk werken. We kunnen door het nieuwe systeem de werkzaamheden eerlijk verdelen. Zo voorkom je dat de ene uitzendkracht vijftig uur werkt en de andere dertig.' Daarnaast moeten de reistijden worden verkort door een beter planning.
Het nieuwe systeem wordt gekoppeld aan een SAP-applicatie van de onderneming. De Duitse software wordt gebruikt voor de salarisadministratie, de facturatie aan de klant en de boekhouding.