Zorgverlener JellinekMentrum in Hilversum geeft patiënten inzage in de eigen dossiers. Het ict-systeem dat dit mogelijk maakt is MyHealthOnline van Pinkroccade Healthcare in Apeldoorn. Eerder liet de organisatie voor verslavings- en geestelijke gezondheidszorg klanten al online intakegesprekken plannen. Later dit jaar kunnen patiënten zelfs via het systeem met elkaar chatten.
JellinekMentrum is de eerste zorgverlener in de geestelijke gezondheidszorg die patiënten rechtstreeks toegang geeft tot het eigen dossier. Het doel is de transparantie van de dienstverlening te vergroten. De patiënt kan thuis nalezen wat een zorgverlener heeft gezegd en wat eventuele vervolgstappen in de behandeling zijn.
Voor de hulpverleners is het een ingrijpende verandering. 'Zij moeten vanaf nu zo schrijven dat het voor iedereen helder is. Geen onduidelijke vaktaal meer van alwetende zorgverleners', zegt manager Loni Verkerk van JellinekMentrum in Hilversum.
DigiD
De informatie is pas beschikbaar nadat de patiënt zich heeft geïdentificeerd met zijn DigiD, vertelt directeur strategie en marketing Hans ter Brake van Pinkroccade Healthcare. Het systeem moet de efficiëntie vergroten. De zorg kampt met een tekort aan personeel, terwijl de werkdruk toeneemt door de vergrijzing. 'Het systeem kan zelfs gesprekken tussen arts en patiënt vastleggen op video, zodat die thuis in alle rust – eventueel met de partner erbij – kan worden teruggekeken.'
Als patiënten zelf afspraken kunnen inplannen kan in de bevestiging gericht extra informatie worden meegestuurd, bijvoorbeeld waar de patiënt zich precies in het ziekenhuis moet melden of er kunnen folders worden geadviseerd over een aandoening.
Thuiszorg
Het systeem MyHealthOnline is in gebruik bij zeven algemene ziekenhuizen en drie GGZ-instellingen. Ter Brake is in gesprek over levering van het systeem aan andere zorgverleners als thuiszorgorganisaties, bejaardenoorden en instellingen voor gehandicaptenzorg.
Beste business case 2009
De redactie van Computable zoekt naar de beste business case van het jaar 2009. Een vakkundige jury buigt zich over voorgedragen cases en kiest de uiteindelijke winnaar.
Via een invulformulier kunnen bedrijven hun business case bij Computable aandragen. Uiteraard zijn business cases van afgeronde projecten welkom, maar ook de business cases van nog lopende of nog te starten projecten zijn welkom. Zolang de business case of het project maar linkt aan het jaar 2009.
Het aanmelden van business cases kan tot en met 20 januari 2010. In april 2010 worden de beste business cases van 2009 bekendgemaakt, mede in de jaargids Computable Business Cases 2010.
‘Later dit jaar kunnen patienten zelfs via het systeem met elkaar chatten.’
‘Het systeem kan zelfs gesprekken tussen arts en pati?nt vastleggen op video, zodat die thuis in alle rust – eventueel met de partner erbij – kan worden teruggekeken.’
Of het halve internet kan meegenieten.
‘de geestelijke gezondheidszorg die pati?nten rechtstreeks toegang geeft tot het eigen dossier. ‘
Ja, en mogelijk de hele wereld.
“Voor de hulpverleners is het een ingrijpende verandering. ‘Zij moeten vanaf nu zo schrijven dat het voor iedereen helder is.”
Normaal moet ze praten zodat het voor iedereen duidelijk is.
Mwaah vraag me af wat de stijging van RSI klachten zal zijn.
Volstrekt de verkeerde richting op dit. Echt hopeloos.