Voor het ondersteunen van de primaire bedrijfsprocessen is de luchthaven Amsterdam Airport Schiphol aangwezen op het gebruik van maatwerk of specifieke toepassingen van best of breed leveranciers. Hier komt verandering in door een tweetal ontwikkelingen: het overnamebeleid van de grote spelers (Oracle, IBM, SAP) en het toepassen van soa door de sector. De vereenvoudiging van het architectuurlandschap die hieruit resulteert zal leiden tot lagere ict-kosten waar uiteindelijk de passagiers van zullen gaan profiteren.
Op de luchthaven Amsterdam Airport Schiphol heeft de architectuurgroep in 2007 helaas moeten concluderen dat de bekende erp-leveranciers de komende jaren geen applicaties zouden kunnen bieden, gericht op het ondersteunen van de primaire processen van een grote internationale luchthaven met nadruk op transfer passagiers.
Wel boden erp-suites (of gedeeltes daarvan) mogelijkheden voor het invullen van ondersteunende processen zoals financiële administratie (in gebruik Oracle E-business suite) en HRM (in gebruik SAP). Voor sommige secundaire processen boden leveranciers als IBM, door overname van Maximo van MRO , wel oplossingen voor enterprise asset management . Sinds kort biedt IBM met BlueSky zelfs een module voor het afhandelen van luchthavengelden. Een proces waarbij tot voor kort maatwerk wereldwijd als norm gold.
Voor de primaire logistieke processen die betrekking hebben op afhandelen van vluchten, bagage en passagiers moet de luchthaven volledig 'terugvallen' op maatwerk. Recente ontwikkelingen, die op het eerste oog los staan van bovenstaand inrichtingsmodel, gaan ervoor zorgen dat o.a. Oracle en IBM ook voor de primaire processen oplossingen (kunnen) gaan bieden
Basis hiervoor vormen de overnames van best of breed leveranciers en de verdere ontwikkeling van service oriented architecture (soa). Deze ontwikkelingen kunnen ertoe leiden dat de heterogeniteit van het architectuurlandschap afneemt. Dit terugdringen van de versnippering kan op warme belangstelling van de ict-architecten rekenen.
Soa stelt (samenwerkende) luchthavens in staat op basis van min of meer gestandaardiseerde bedrijfsprocessen services te benoemen en in- en uitvoer van deze services eenduidig te definiëren. Een voorbeeld hiervan is de recent door Amsterdam Airport Schiphol ontwikkelde self service drop-off kiosk. Deze installatie stelt de passagier in staat zelfstandig zijn/haar ruimbagage af te geven. De ict-oplossing die de werking hiervan mogelijk maakt, is volledig service georiënteerd zodat uitrol op elke luchthaven waar ook ter wereld mogelijk is. Een prima voorbeeld van 'businessó it alignment'. Meer over self service baggage drop-off: http://www.youtube.com/watch?v=WGO9SmTrfV0&feature=channel_page
Van deze ontwikkeling kunnen ook kleine partijen profiteren die zich met specifieke producten op luchthavenprocessen richten. Tot nu toe leidde inzet van deze partijen tot een heel nauwe vorm van vendor lock-in. Verhogen van uitwisselbaarheid van services door inzet van een federated services model belooft een verhoogde flexibiliteit.
Door overname van Sun Microsystems komt Oracle in bezit van Jcaps (voorheen See Beyond), een enterprise service bus die de basis vormt voor de airport service bus op de luchthaven. Hierdoor is de kans groot dat Oracle's Fusion-middleware te zijner tijd door een upgrade de basis gaat vormen voor het afhandelen van berichten op de luchthaven. Aangezien Amsterdam Airport Schiphol al eerder heeft besloten Java-maatwerk met behulp van BEA's Weblogic uit te (laten) voeren, maakt in dit scenario ook de ontwikkelomgeving straks deel uit van de Oracle's erp-suite. Positief nieuws voor architectuurroadmap, ook hier blijkt wel weer 'zonder geluk vaart niemand wel'.
Kortom, de architectuurgroep verwacht dat in de toekomst de invloed van erp-suites op de primaire en secundaire processen ook op luchthavens zichtbaar zal worden. Nieuw zal daarbij wel zijn dat luchthavens kunnen gaan spelen met componenten van verschillende leveranciers. Een ander aspect betreft het aansluiten op soa-initiatieven. Door internationale afspraken te maken over hoe services zich moeten gedragen, kunnen luchthavens het aantrekkelijk maken voor leveranciers om services voor deze sector te ontwikkelen. De verwachting is dat de ict-kosten voor de sector door genoemde ontwikkelingen omlaag kunnen gaan. Een ontwikkeling waar uiteindelijk ook de passagiers van zullen gaan profiteren.