Het Centraal Boekhuis stapt over op de rit- en routeplanningssoftware van Ortec. De logistieke dienstverlener van boeken gebruikt vanaf juli Ortec Shortrec. Voorheen werkte het bedrijf met vaste routes. 'Of de vrachtauto's nu 70 procent of 100 procent vol zaten', zegt projectmanager Jaco Wobma. Met de software wil het Centraal Boekhuis het aantal routes terugbrengen en de vrachtwagens optimaal beladen.
'We verwachten hiermee efficiënter te kunnen rijden. Het wagenpark kan daardoor flexibeler worden ingezet en we kunnen afspraken met de software beter vastleggen. Bovendien kunnen we in de toekomst de gevraagde kwaliteit blijven leveren, terwijl we tegelijkertijd in staat zijn om de kosten van de uitvoering in de hand te houden', zegt Wobma.
Een van de uitdagingen bij het Centraal Boekhuis is de optimalisatie van het transport enerzijds en de optimalisatie van het proces in het distributiecentrum anderzijds. 'Een perfecte set van ritten kan al snel leiden tot een omslachtig laadproces in het distributiecentrum. Daarentegen levert een ideaal laadproces te veel beperkingen op om een goede ritplanning te maken', zegt Wobma. In de aangekochte software wordt de balans gezocht tussen beide processen.
Meekijken met chauffeur
De planner krijgen straks de mogelijkheid mee te kijken met de chauffeur. Tussen de boordcomputers in de vrachtwagens en de software is een realtime koppeling. Zo kan de logistiek dienstverlener klanten tijdig informeren over vertragingen.
Het Centraal Boekhuis distribueert en vervoert boeken van vijfhonderd uitgevers naar 1500 boekverkopers in Nederland en Vlaanderen. In 2007 won de dienstverlener de publieksprijs van de BI-awards met het zogeheten CB Online.