‘… een slappe tijd, waarin weinig zaken gedaan worden, dus in de maand augustus, als er veel komkommers zijn en de handel over het algemeen niet zeer levendig is…’ De laatste weken worden dagelijks kwartaalcijfers gepubliceerd en uitgebreid in de media geanalyseerd. Daarnaast wordt er druk gespeculeerd over het intreden van het economische herstel.
Omzetten zijn in het tweede kwartaal van 2009 soms met meer dan de helft gedaald. Winsten verdampen, lijken nog enigszins positiever uit te vallen dan verwacht, als gevolg van de rigoureuze bezuinigingsmaatregelen. Sommige bedrijven hebben kostenbesparingen doorgevoerd tot wel 25 procent. Medewerkers worden multifunctioneel ingezet en worden gevraagd af te zien van loonsverhoging in ruil voor baangarantie. Ontslag uitstellen voorkomt op termijn eventuele wervingsproblemen en is daarmee een interessante kostenbesparing. Helaas zijn er ook genoeg organisaties die niet anders kunnen dan afscheid nemen van medewerkers. Jarenlang droeg kwantitatieve groei, vooral in de ict-consultancy, bij aan een positieve uitstraling van de branche. Meer omzet op basis van een te eenvoudige rekensom van uurtarief maal medewerker! Terwijl kwalitatieve groei, reële uurtarieven en kostenbeheersing meer rust binnen organisaties brengen en voorwaarde zijn voor een gezonde groei.
En hoe gaan we nu verder? En welke rol kan crm de komende tijd spelen? In het rapport van de Commissie Maas (april 2009) staan waardevolle aanbevelingen. De gepubliceerde adviezen zijn niet alleen interessant voor financiële instellingen, maar voor elke organisatie: ‘Het klantbelang voorop… er is een fundamentele mentaliteitswijziging en heroriëntatie nodig: de klant moet centraal staan. Financiële instellingen zullen zich weer moeten richten op het leveren van betrouwbare, financiële dienstverlening aan burgers en bedrijven'. Om weer succesvol te worden moeten ondernemingen en medewerkers begrijpen welke producten en diensten ze leveren en proberen op een andere manier naar de klant te kijken. Organisaties gebruiken de komkommertijd om nieuwe producten te bedenken en te ontwikkelen. Kwalitatief goede producten die niet onnodig complex zijn en waar klanten echt behoefte aan hebben en dus ook zullen afnemen. Klanten moeten weer vertrouwen krijgen en loyaal worden.
Er zijn dus voldoende mogelijkheden om met crm-dienstverlening weer vol aan de slag te gaan. Er is genoeg te doen. Juist nu! In tegenstelling tot de financiële sector is de ict-consultancy laat cyclisch. De branche loopt later terug en profiteert ook weer later van een eventueel herstel.
Dus misschien nog heel even komkommeren en dan weer aan de slag!
Tijd voor een ommezaai in de CONSUMPTIE maatschappij als je het mij vraagt. 1 item word schaarser (geld -> geld uitgevende klanten) en de hele – daarop gebaseerde – econonie valt in duigen.
Leuke tijd voor de industrie om zich te gaan bezinnen op duurzaamheid.
– Maak ik wel wat een klant ECHT nodig heeft?
– Zou ik me kunnen orienteren in andere markten dan mijn huidige markt?
“Consumer driven business”:
Misschien zouden bedrijven zich EERST moeten gaan richten op hun potientele klanten, uitvinden wat de KLANT wil en echt nodig heeft, en dan pas op deze vraag produkten en diensten gaan ontwikkelen.
Ook zou eens gekeken moeten worden naar OVERPRODUKTIE:
Als je eerst producten gaan ontwikkelen, en daarna de vraag -kunstmatig gaat op lopen wekken bij de consument, heb je kans dat je met spullen blijft zitten als fabrikant.
OF je bedrijfsmodel aanpassen dat je niet steeds verder en verder , groter en groter hoeft te GROEIEN. Meer is niet altijd beter 😉 Genoeg is genoeg zal volgens mij ook een toekomst trend gaan worden…tevreden zijn met het behaalde resultaat.
Anders kun je altijd nog kommersalade gaan verkopen 🙂 daar hebben we op het ogenblik genoeg van, en lekker verfrissend in deze tijd van het jaar