Het grootste deel van de ict'ers dat online solliciteert, stoort zich vooral aan lange vragenlijsten met veel invulvelden. De automatiseerder heeft daarmee een andere mening dan de sollicitant in het algemeen, die vooral last heeft van technische fouten in websites. Dat blijkt uit de reacties op eerdere berichtgeving van Computable.
Eerder liet onderzoeksbureau Campaign Group weten dat de werkzoekende die op internet een baan hoopt te vinden, vooral last heeft van links die niet werken of vooraf verplicht registreren. Voor ongeveer 65 procent van de sollicitanten zou dat een doorn in het oog zijn.
Wanneer ict'ers gevraagd wordt waaraan zij zich ergeren, blijkt dat zij vooral de lange vragenlijsten als storend ervaren. Van de 110 ict'ers die hun mening gaven, geven 45 respondenten aan daar last van te hebben.
Handmatig invullen
‘De aanblik van een sollicitatieformulier met 27 velden is niet motiverend en schrikt wellicht juist diegenen af die veel te bieden hebben', zegt lezer Bert-Jan Wiegeraad in zijn reactie. Ook zou het irritatie opwekken wanneer een ict'er de velden allemaal handmatig moet invullen, terwijl automatisering daarvan het sollicitatieproces een stuk makkelijker zou maken.
Sommige reageerders geven aan vooral last te hebben van de onpersoonlijkheid van online solliciteren. ‘Ik krijg vaak onpersoonlijke emails, geproduceerd door een programma met een automatische keyword scanner', aldus de ict'er die schrijft onder de naam Paul P. Een andere ict'er herkent die klacht wel. ‘Het is net of deze industrietak wil dat de mensen die erin werken net zo koud, hard en gevoelloos worden als de hard- en software waar ze dagelijks mee om moeten gaan om de kost te verdienen.'
Toch laten ook de technische mankementen de ict'er niet koud. Dertig procent van de automatiseerders die reageerden op de poll, stoort zich daaraan. Dertien procent van de sollicitanten heeft nooit ergens last van wanneer hij of zij online op een vacature reageert.
Een applicatie, welke ik onlangs tegen kwam, en nog niet helemaal over uit ben, maar gezien dit artikel ik wel interessant vind is de talentenvertaler van de website Ikkan.nl, een overheid website:
http://www.ikkan.nl/talentenvertaler/
Alleen jammer dat het geen SSL heeft, en Joost mag weten wat het gekost heeft. En ik me, zoals gezegd, afvraag of het voor het doeleinde echt helpt. Daar ben ik nog niet over uit. Ik bedoel ’talenten’? Zijn dat competenties? Wat moet ik me daar bij voorstellen? Een aantal voorbeelden zou handig zijn. De uitleg ‘hoe werkt het?’ vind ik dan wel weer grondig.
Maar als applicatie idee ansich vind ik het wel wat hebben. Bijvoorbeeld: type de programmeer talen die je kent in en je zou al kunnen filteren. Ik leg het een beetje slecht uit. Bijvoorbeeld type in talentenvertalen ‘programmeren’ in en je krijgt automatisch een aantal programmeertalen te zien. Klik op ‘vertaal talenten’ en je krijgt automatisch functies met dat profiel te zien. Super rap. Echt kicken. Met een beetje tweaken…
Het is inderdaad al vervelend om zoiets in te vullen. Maar wat nog erger is, is als je serieus alles bent aan het invullen en dan op het eind als je op versturen drukt een timeout krijgt 🙁
Inderdaad… Die gasten die de timeout-setting op minder dan 120 minuten hebben gezet moeten zich schamen. Want als je echt serieus de boel goed aan ’t invullen bent zonder bij elke online-‘sollicitatie’ dezelfde stukken tekst te copy-pasten, ben je soms wel langer dan 1 uur bezig.
Stel je eens voor dat de vacatureaanbieder al die velden ook zou moeten invullen om zo de modelkandidaat te beschrijven, dan zouden die formulieren snel korter worden 😉
Er zullen ongetwijfeld dingen fout gaan bij recruiting, maar zou het ook zo kunnen zijn dat momenteel iets meer inspanning moet worden verricht om een knappe job te krijgen? Het gaat niet altijd even makkelijk om die baan te vinden waarvan jij vindt dat die goed genoeg is voor jou. Ook ICT-ers moeten in deze tijden echt aan de slag om aan de bak te komen. En als je echt problemen hebt met die vragenlijsten, gewoon zelf leuren en peuren voor de kost.
@gast: Er zullen ongetwijfeld dingen fout gaan bij recruiting, maar zou het ook zo kunnen zijn dat momenteel iets meer inspanning moet worden verricht om een knappe job te krijgen?
Met zo’n ***** recruitmentcircus wel ja, dan kun je niet anders dan het initiatief in eigen hand nemen wil je ervoor zorgen dat jij je baan krijgt.