Affiliate netwerk M4N heeft in de maanden juni en juli verbazingwekkend veel online bestedingen geregistreerd. Met name in de maand juli werd er flink geshopt op internet. Het gegeven dat de laptop steeds vaker mee gaat naar de camping en dat juli een regenachtige maand was, zijn hier volgens M4N debet aan.
De online bestedingen in juni en juli zijn meestal hoger dan in de rest van het jaar, maar dit jaar was het verschil extra groot (19 procent). In juli steeg de omzet van M4N nog eens met 15 procent ten opzichte van juni. Thomas Joosten, directeur van M4N, geeft aan dat het bedrijf twee ‘recordmaanden’ achter de rug heeft. www.hear.nl/multimedia/news/5470.jpg
De enorme toename in de zomermaanden wordt verklaard door een aantal factoren. Behalve het vakantiegeld dat in mei binnenkomt, heeft ook het weer invloed gehad: doordat juli een regenachtige maand was, zaten mensen vaker binnen en dus meer achter de computer. Daarnaast wordt de enorme toename versterkt doordat de laptop steeds vaker mee gaat in de koffer. Was dit voorheen vooral voor het afspelen van muziek, films en het uploaden van foto’s, nu wordt er op vakantie steeds vaker gesurft op het World Wide Web. Op steeds meer campings is er internetaansluiting. ‘Bij slecht weer kun je dan lekker in je tent gaan shoppen. Ook zie je op vakantie veel dingen bij andere mensen die je zelf ook wel zou willen hebben’, aldus Joosten.
De recessie heeft nog geen effect gehad op de cijfers van M4N, dat al tien jaar een gestage groei doormaakt. Steeds meer consumenten weten de weg naar het internet te vinden en de online bestedingen blijven toenemen. Aan de andere kant worden de diensten van de aanbieders steeds verder geprofessionaliseerd. Adverteerders en affiliates moeten aan steeds verdergaande regelgeving voldoen en de verschillende brancheverenigingen, zoals Thuiswinkel.org en IAB, houden de markt nauwlettend in de gaten.