Het nieuwe werken, of Werken 2.0, is erop gericht om mensen 24 uur per dag en 7 dagen per week toegang te bieden tot bedrijfsinformatie. Deze visie op flexibeler werken heeft de afgelopen jaren geleid tot de aanschaf van grote aantallen pda's en smartphones. Veel van die apparaten worden echter alleen maar gebruikt voor e-mailen en het opzoeken van klantgegevens. Als bedrijven hun mobiele medewerkers en managers actiever gaan betrekken in elektronische workflows, zijn bepaalde besluitvormingstrajecten en responsetijden aanzienlijk te verkorten en neemt de efficiency verder toe. Die stap van alleen maar mobiel informatie gebruiken naar het mobiliseren van hele bedrijfsprocessen biedt nieuwe kansen.
De afgelopen jaren is mobiel werken veel eenvoudiger geworden. E-mails en documenten zijn tegenwoordig vrijwel overal toegankelijk en veel applicaties zijn in meer of mindere mate via een gebruikersvriendelijke internetpagina remote te gebruiken. Binnen veel organisaties is de informatieverwerking echter nog verder te verbeteren met 'business process mobilization'. Bijvoorbeeld door in plaats van een email of sms te sturen over goed te keuren offertes, orders of bestellingen, direct een goed- of afkeuringverzoek uit SAP op de pda of telefoon aan te bieden. Oftewel belangrijke stappen in de bedrijfsprocessen als elektronische workflows naar de mobiel werkende medewerkers of managers te sturen.
Na het mobiel automatiseren van verticale applicaties zoals parkeerbeheer, servicewerk of thuiszorgregistratie, is het nu dus ook mogelijk om proactief belangrijke beslismomenten viade telefoon of pda te laten goedkeuren. Dat verbreedt de toepassingsmogelijkheden van mobiel werken aanzienlijk. Om die intelligentere manier van mobiel werken te kunnen invoeren hebben klanten zowel aanvullende software als advies en hulp nodig. Daarom biedt 'business process mobilization' nieuwe kansen om met echte toegevoegde waarde je te onderscheiden van concurrenten!
Artie Jasperse, regional sales manager, Sybase iAnywhere
Eerder verschenen op Channelweb.nl.
Artie Jasperse heeft gelijk, maar mijn kanttekening is wel dat het om een breder scala aan zaken gaat dan dat een ERP systeem statuswijzigingen uit een mobiele omgeving kan accepteren. Naast de essenti?le ERP/CRM omgevingen is het volledig ondersteunen van een bedrijfsproces met een WorkFlow Management systeem en/of een Business Process Managament systeem de belangrijkste stap. Daarbij moeten alle belangrijke processtappen in het WFMs ondersteund en begeleid worden en moet een BPMs de organisatie van het proces en de veranderingen daarin, goed kunnen beheersen. Een ander belangrijk punt is dat, bij een bedrijfsproces met een kritische mobiele factor, de op het volledige bedrijfsproces ingerichte WFMs voldoende aansluiting biedt met de veelal specifieke ontwikkeling voor de operationele mobiele gebruikers. Het management zie ik daarin niet behorend tot de groep operationele mobiele gebruikers; ik kan mij geen business voortellen waarbij managers mobiel moeten zijn.
Belangrijk punt is dat men ten aanzien van de ICT-architectuur al in een vroeg stadium nagedacht heeft over een effectieve inrichting van het bedrijfsproces, het ondersteunen van het proces met de juiste back-office oplossingen, het besturen van het proces met een sluitend WFM- en BPM systeem en het uiteindelijk daarop aan laten sluiten van een mobiele oplossing. Die mobiele oplossing moet op zijn beurt weer ingericht zijn op de gebruikskarakteristieken van het mobiele deel van het bedrijfsproces. Denk daarbij aan het al dan niet beschikbaar moeten hebben van procesinformatie in een off-line situatie, de integriteit van de data over de gehele keten, het al dan niet kunnen beschikken over een database ook weer in een off-line situatie en de noodzakelijke mogelijkheden van remote maintenance gebaseerd op de mate waarin bedrijfsinformatie kritisch is.
Uit het voorgaande zou afgeleid moeten worden dat een mobiele oplossing niet een gadget-driven randverschijnsel is, maar een essentieel onderdeel van de ICT bedrijfsarchitectuur is. Als dat allemaal goed geregeld is biedt mobiel werken 2.0 inderdaad zeer goede efficiency voordelen.