Zowel opleiders als ouders adviseren jongeren vaak onterecht te kiezen voor een mbo-ict-opleiding die breed oriënteert. Daardoor ontstaat er een tekort aan medewerkers met specifieke ict-kennis. Dit geeft kenniscentrum Ecabo, als verklaring voor het verwachte tekort aan netwerkbeheerders en applicatieontwikkelaars in 2013. Met name de opleiding tot ict-beheerder is populair, terwijl de vooruitzichten op werk veel minder goed zijn.
Dat werkgevers in hun personeelsbeleid rekening moeten houden een tekort aan netwerkbeheerders en applicatieontwikkelaars in 2013 bleek eerder uit de monitor arbeidsmarkt en beroepsonderwijs van kenniscentrum Ecabo. ‘Dat tekort komt voort uit een grotere populariteit voor de breed georiënteerde opleidingen', zegt Joep Swagemakers, accountmanager ict bij Ecabo. ‘Terwijl er juist vanuit het bedrijfsleven veel vraag is naar mbo'ers met specifieke kennis. Als je kans ziet om mbo'ers op te leiden tot werknemers met de juiste certificaten, zijn zij heel kansrijk op de arbeidsmarkt.'
Fluctuerende bedrijfstak
Swagemakers erkent dat het momenteel zelfs voor applicatieontwikkelaars en netwerkbeheerders niet makkelijk is om een baan te vinden. ‘Maar ict is een fluctuerende bedrijfstak. Je loopt eigenlijk altijd achter de feiten aan. Op het moment dat er een overschot is aan arbeidskrachten wil iedereen stoppen met opleiden. Zodra het weer beter gaat met de economie, zijn er weer veel mensen nodig.'
In totaal volgden ruim twintigduizend leerlingen afgelopen schooljaar een ict-opleiding in het mbo. Dit aantal is de laatste drie jaar redelijk constant. Ecabo werkt er aan om leerlingen juist te laten kiezen voor een opleiding tot applicatieontwikkelaar of netwerkbeheerder. Swagemakers: ‘Het is onze missie om voldoende goed gekwalificeerd personeel op te leiden voor de arbeidsmarkt. Ik hoop natuurlijk dat we het tekort over een paar jaar hebben weg kunnen werken.'
“Zowel opleiders als ouders adviseren jongeren vaak onterecht te kiezen voor een mbo-ict-opleiding die breed ori?nteer”.
Vreemde stelling; Mijn eigen ervaring wijst uit dat je ict kun je niet breed genoeg opgeleid zijn. Dit omdat ict een zeer breed en divers vakgebied is en haast jaarlijks complexer word.
Eerst de breedte, dan pas de diepte:
Wanneer je je – in het begin van je ict carriere – gelijk laat opleiden tot specialist, krijg je oogkleppen aangemeten, heb je eerder kans dat jouw specifieke specialisme verouderd, overbodig raakt en jij zonder werk komt te zitten op de langere termijn.
Je kunt beter een breed georienteerde generalist LATER in zijn,haar carriere laten specialiseren als zij,hij dat zelf wil….dan proberen reeds bestaande specialisten proberen breedschaliger op te leiden.
De BREED opgeleide ict-er weet dan ook van het bestaan en de plaats van andere ict-technieken in het landschap, wat haar,hem een MEERWAARDE kan opleveren voor zichzelf op de arbeidsmarkt, en in samenwerking met andere ict-specialisten binnen een bedrijf, project.
Afwachtende houding van bedrijfsleven:
Wie weet kan het bedrijfsleven haar eigen opleidings-verantwoordelijkheid nemen en zelf beginnen met hun eigen kennisoverdracht BINNEN het eigen bedrijf?.
Dan kunnen bedrijven zelf, meteen beginnen met het INVESTEREN in hun mensen en ze op de juiste opleiding te geven die hun mensen nodig hebben, gewoon op maat.
Eigenlijk te gek voor woorden dit gehele opleidingsvraagstuk:
Bedrijven die – al jarenlang – wachten tot “de perfect opgeleide werknemer” op hun stoep word afgeleverd door “staat-scholen” terwijl ze zelf alle kennis in huis hebben!.
Het komt op mij over dat bedrijven kant-en-klare arbeidskrachten verlangen door de maatschappij, die ze direct in kunnen zetten, zonder zelf er ook maar enige inspanning voor te hoeven leveren.
Vreemde stelling; Mijn eigen ervaring wijst uit dat je ict kun je niet breed genoeg opgeleid zijn. Dit omdat ict een zeer breed en divers vakgebied is en haast jaarlijks complexer word.
Dit is altijd een dilemma. Leid je mensen op tot een bepaalde breedte of juist een bepaalde diepte. Mijns inziens is juist die diepte erg belangrijk. Dat geeft de student de ervaring tot welk niveau de kennis beheersbaar is. Een Linux beheerder kan met enkele (zware) cursussen omgeschoold worden naar Windows beheerder en andersom. Echter een algemene ICT medewerker is nog geen beheerder en of die persoon in staat is een beheerder te worden is maar de vraag. Deze persoon zal namelijk ook nog algemene beheerskennis op moeten doen, over beheersen van problemen en testomgevingen etc. terwijl dat voor een linux of windows beheerder al gesneden koek is.
Een opleiding is niet alleen maar kennis verzamelen, maar ook een proeve van bekwaamheid. Des te algemener de opleiding, des te algemener (en daarmee vaak simpeler) de toets op kennis en vaardigheden. Uiteindelijk vraag een bedrijf om “een technische MBO-er”, niet om een “13 in een dozijn MBO-er”.
Bedrijven hebben genoeg budget en tijd om mensen op te leiden, maar dan moet het wel duidelijk zijn dat die persoon die opleidingen aan kan en wil. Zeker ICT-ers hebben veel mogelijkheden tot het volgen van relevante cursussen. Maar ja, als je opleiding alles omvat wat met ICT te maken heeft, dan is bijna elke opleiding relevant/zinnig,maar ontbreek het voor alle opleidingen aan voldoende voorkennis.
‘Afwachtende houding van bedrijfsleven’
Dit bewijst maar weer eens te meer dat sommige/vele (andere discussie) ICT-dienstverleners hun personeel als productiemiddelen (handjes) zien en niet als mensen die meerwaarde opleveren voor hun klanten door problemen op te lossen met (al dan niet specifieke) kennis en competenties. Met deze (non) visie zullen deze bedrijven ook niet investeren in hun mensen en zijn ze derhalve alleen geinteresseerd in het korte termijn belang van hun onderneming. (interne) kennisoverdracht? Waarom zouden we?
Naar mijn mening is dit overigens een ‘ziekte’ die de hele dienstverlenende sector in Nederland betreft, maar zoals bij meer zaken, is dit in de ICT sector het best waarneembaar !
@Metalpro: Helemaal mee eens. Dit ziektebeeld komt het hardst in de ict naar boven, daar in deze sector de grens tussen mens en machine het duidelijkst aanwezig is.
Het word voor – de niet menselijke – bedrijven ook steeds moeilijker om de schijn op te houden dat ze “investeren in hun mensen”. Het liefst plukken ze kant-en-klare arbiedskrachten van den markt, verdienen er zoveel mogelijk geld mee over hun rug, en daarna kan zelfd geen vakbond meer beletten dat je bij het oud HRM vuil weggezet word. Het “Hire, Use and Fire scenario.”
Voor diegene die geluk hebben, kunnen bij een klant in vaste dienst treden.