Nu is het moment om als organisatie een stap te zetten. Naast het huidige economische klimaat is ook de technologische drive een voordeel om te upgraden. Binnen één jaar verschijnen er diverse nieuwe versies van SAP-oplossingen met nieuwe functionaliteiten op de markt. De ondersteuning van SAP op de oudere versies loopt af.
Uit onderzoek is toch gebleken dat organisaties een upgrade uitstellen. Als belangrijkste redenen hiervoor noemen zij de hoeveelheid tijd en energie die een upgrade vergt, de prijs én het risico dat een upgrade met zich meebrengt voor de bestaande projecten. Deze argumenten om niet te upgraden gelden in deze crisistijd niet meer. Juist nu kan het voor een organisatie interessant zijn om te upgraden naar bijvoorbeeld ERP Central Component 6.0 en SAP CRM 7.0. De vier belangrijkste overwegingen om nu te upgraden zijn:
1. Het is goedkoper
Veel organisaties starten momenteel geen projecten als de ROI meer is dan twee jaar. Hierdoor is de beschikbaarheid van consultants groter dan in hoogtijdagen. Dit brengt als voordeel met zich mee dat organisaties nu goedkoper kunnen inkopen dan anders.
2. Minder impact op de organisatie
Op dit moment is de druk op ict-medewerkers en de business-betrokkenen waarschijnlijk niet zo hoog. Zij kunnen eenvoudiger vrij worden gemaakt. Ook kunnen zij mogelijk een gedeelte van de upgradewerkzaamheden zelf doen. Hiermee bespaart de organisatie tijd en geld.
3. Weinig risico's
Organisaties investeren in deze tijd wellicht niet of slechts in enkele nieuwe projecten. De eventuele risico's die een upgrade voor een organisatie met zich meebrengt worden hierdoor geminimaliseerd. Er staan namelijk minder projecten op de planning, waardoor de consequenties van het tijdelijk ‘bevriezen' van het systeem minimaal zijn.
4. Klaar voor de toekomst
Een upgrade brengt nieuwe functionaliteiten met zich mee (die de business ondersteunt), verhoogt de productiviteit en vergemakkelijkt procesinnovaties. Na de crisis is een organisatie door de upgrade flexibel genoeg om sneller in te spelen op nieuwe relevante marktveranderingen.
Jan Willem,
je vergeet nog een belangrijk topic, bij SAP zit je vast aan stevig geprijsde support contracten, indien je de laatste updates achterwege laat krijg je de rekening later alsnog gepresenteerd. Deployment ofwel lifecycle management geldt voor alle software vendors.