Werkzoekenden die online een baan proberen te vinden, storen zich het meest aan technische fouten in het sollicitatieformulier. Dat blijkt uit gegevens van onderzoeksbureau Campaign Group. Vooral links die niet werken zouden de sollicitant een doorn in het oog zijn. Ongeveer 65 procent van de 496 ondervraagden zegt zich daaraan te ergeren.
Ook ergert het de online sollicitant wanneer hij zich moet registreren om te kunnen reageren op een vacature, aldus de onderzoekers. Vooral de hogeropgeleide sollicitant zou kritisch zijn bij het invullen van een sollicitatieformulier. Zo baalt de hbo'er van een ellenlange vragenlijst of een langzame website. De academicus daarentegen, heeft technische mankementen bovenaan het lijstje ergernissen staan. Voor sollicitanten die mbo als hoogstgenoten opleiding hebben, is vooral een Engelstalige website een storende factor.
Over het algemeen zijn online solliciterende mannen sneller geërgerd dan vrouwen die via internet een baan proberen te vinden.
Late reactie
Eerder bleek uit ander onderzoek dat veel werkgevers laat reageren op online sollicitaties. In 2008 lukte het bijna de helft van de bedrijven niet binnen een werkweek te reageren op een sollicitatie. Ruim eenderde van de organisaties zou er meer dan twee weken over doen. Volgens de onderzoekers is tijdig reageren wel belangrijk, omdat het een teken van respect is.
Grootste ergernissen
Technische fouten op de pagina: 65%
Verplichte registratie: 60%
Het moeten invullen van informatie die ook in het CV staat: 41%
Een lange laadtijd van pagina's: 35%
Een lang sollicitatieformulier: 25%
Het opnieuw moeten zoeken van een vacature: 18%
Een Engelse sollicitatiepagina: 18%
Een sollicitatiepagina die in een nieuw venster opent: 4%
bron: Campaign Group
Ik stoor me aan het nog steeds ontbreken van een UNIFORME (GLOBALE, META) STANDAARD CV layout in deze branche.
Bij X verschillende banenzoek websites moet je – als icter – X keer dezelfde gegevens invoeren, zonder upload mogelijkheid. Wat een dom en geestdodend werk anno 2009 met web2.0 technologie, xml-document structuren, open standaarden.
Ieder “mens-naar-werk-match-eiland” heeft zijn eigen “interne database formaatje”. Ik ben benieuwd wanneer deze industrietak eens opgroeid, volwassen word en gezamelijk afspraken gaat maken om dit te standaardiseren. Dat zou makkelijker zijn voor alle betrokken. Samenwerken aan het grotere geheel 🙂
Zolang jij niet weet, wanneer je ‘word’ met enkel een d of met dt schrijft, kom je sowieso niet door de eerste cv screening heen…
Content is ook een goede. Ik ben op zoek naar een bedrijf waar ik wil werken. Als ik een relatie zoek ga ik wel naar een dating site. Ik word langzamerhand gestoord van het feit dat werk schijnbaar alleen nog maar via W&S en uitzenders aangeboden wordt. En zelfs dan is nog maar de vraag of ze niet op zoek zijn naar CV’s voor hun database in plaats van daadwerkelijk beschikbare posities aan te bieden.
Lokatie is een andere. Als ik in de omgeving Nijmegen zoek krijg ik onder het motto 5+km vacatures uit de randstad te zien. Ja, dat is meer dan vijf maar ik wil alleen de 30- zien.
RV heeft wel een punt.
Een goede IT-er heeft veelal een hekel aan het handmatig moeten herhalen van iets dat ook automatisch kan.
De aanblik van een sollicitatie-formulier met 27 velden is niet motiverend en schrikt wellicht juist diegenen af die veel te bieden hebben.
@Spelling: ik vind “opgroeid” (vlak voor de “word”) zo mogelijk nog een graadje erger. Dat je die mist 🙂
En “gezamelijk” is ook al fout. Zucht.
Dus RV, ik zou zeggen: leer eerst eens spellen voor je je CV opstuurt (of “opstuurd” volgens jouw regels). Dat zal je kansen aanzienlijk vergroten. Neemt allemaal niet weg dat je wel gelijk hebt 🙂
@Spelling: putankt foor ju korreksie
@Bert-Jan: Omdan nog maar te zwijgen van de websites die:
– functie en cursus omschrjvingen uit de zestiger jaren (werk.nl)
– simpelweg te beperkt zijn om alle werkervaring of aantal opleidingen in te kunnen voeren.
– onnodig werken met gelikte grafische web2.0 toeters en bellen, terwijl een plat html form het werk ook kan doen (monsterboard.nl)
– zoekagenten die niet instelbaar zijn zoals je het zelf wil hebben.
– ict skills vragen uit het jaar 0 (stepstone.nl)
– upload mogelijkheden geven voor cv’s waarna je zelf nog een keer aan de slag moet om er iets fatsoenlijk van te maken, na upload.
Maar ja.. mensen aan (of van) het werk helpen is ook werk 😉 Zo houden we allemaal elkaar bezig en word er vet verdiend over de ruggen van de werk-zoekenden.
Goh.. je vraagt in een bepaalde richting en krijgt antwoorden in die richting ?
Mijn grootste ergenis is de volslagen ver-on-menselijking van een industrie die ooit bevolkt was door slimme edoch zonderlinge figuren. Momenteel krijg ik veelvuldig onpersoonlijke emails, geproduceerd door programma met een automatisch keyword scanner, wat gelukkig in staat blijkt om mijn achternaam niet als voornaam te gebruiken, maar meestijds betrekking hebben op enkele kennisgebieden die vaak reeds lang vergeten zijn. Vervolgens krijgen we dan te maken met recruitment personeel, medeburgers die uit gebrek aan zelfkennis psychologie zijn gaan studeren en in een later stadium daar een praktische draai aan hebben gegeven door de arbeidspsychologie richting te verkiezen. Veelal net afgestudeerd mogen deze overmoedige mensen dan oordelen over anderen of die passen in een baan waar ze volslagen geen beeld van kunnen fabriceren, waarbij het veelgebruikte standaardcriterium dus meestijds het kostenplaatje is.
Driewerf gatver voor de huidige stand van zaken in de ICT.
Geweldig de reacties weer 🙂 Overigens is er een hele goede oplossing voor het invoeren van die CV’s, dat heet Textkernel, briljante IT club hier uit Nederland. Niet 100% perfect, zitten nog fouten in, maar werkt doorgaans erg goed, daar upload je dus eerst je CV naar de site, die extraheert het naar de invoervelden, kan je zelf checken. Helaas werken nog lang niet alle partijen daarmee, met name veel W&S bureaus niet. Dus gewoon direct bij de eindpartij solliciteren zou ik zeggen (daar kan je doorgaans of mailen of met zo’n systeem uploaden).
En wat betreft bureaus, de grap is dat veel bedrijven er ook een hekel aan hebben, maar dat de IT’ers ze gewoon niet rechtstreeks weten te benaderen. Hoe komt dat toch als jullie IT’ers dat ook zouden willen? Daar ben ik serieus oprecht benieuwd naar.
@Paul: Ik deel geheel je mening.
Het is net of deze industrietak wil dat de mensen die erin werken net zo koud, hard en gevoelloos worden als de hard en software waar ze dagelijks mee om moeten gaan om de kost te verdienen. Dan hebben we het straks niet meer over mensen van vlees en bloed, maar arbeidskrachten, personeelsnummers, functie-eenheiden, Irobots of
WWWs “Weg_Werp_Werknemers”
“To be dumped as soon as the job is done, the internal knowledge has become obsolete, or the package has become too old or too expensive to maintain”
@Bart:
Textkernel is leuk, maar dit is een document-parsing-oplossing doe toevallig ook voor cv getraind kan worden. Maar zou je nog willen dweilen aan de achterkant met deze oplossing als aan de voorkant gezamelijk een VAST, XML BASED META CV format gebruikt zou kunnen worden, het liefst globaal. We zijn in de ict toch zo gek van open standaarden? Waarom dan geen standaard bedenken voor het uitwisselen van cv informatie?
@RV
Volgens mij zijn we reeds ver gevorderd in dat stadium. Bij veel bedrijven is “Human *Resource* Management” reeds zo koud als de term aanduid. In een manager’s mindset waar in een nog niet zo ver verwijderd verleden Schiphol al het grondpersoneel ontsloeg en weer in dienst nam als WegWerpWerknemer via Vedior Uitzendbureau, daar zien we sinds de bubble barstte in 2001 semi-masochistische trekjes richting techneuten, een anticiperende verachting in het vooruitzicht van kunstmatige intelligentie welke de menselijke vaardigheden verre voorbij gaan, en een halfslachtig begrip over de overweldigende hoeveelheid arbeidskrachten met een 120+ IQ nu Azia langzaamaan het centrum van wereldmacht begint te worden.
In de plaats van de dingen slimmer en beter te doen, hebben we nu te maken met algehele geestelijke vervlakking als gevolg van overheids’ stimulatie in een kennis / diensten economie, waar Jan en alleman maar hogere opleidingen moesten volgen, deels zodat Nederland in EU verband dan kon verschuilen hoeveel werklozen er hier werkelijk zijn..
En leuk zo’n semi-intelligente CV scanner. Of standaard CV’s (zoals de EU standaard of de voorheen in de UK popoularie iProfile). Goed ook hoe ’t stembuigingen, dubbelzinnigheden, witte leugentjes, lichte aarzelingen en vage verwijzingen oppikt, of hardcore blud, en of dat het de beslissing neemt dat iemand met een bepaalde set vaardigheden makkelijk andere dingen kan doen..