Werkzoekenden die online een baan proberen te vinden, storen zich het meest aan technische fouten in het sollicitatieformulier. Dat blijkt uit gegevens van onderzoeksbureau Intelligence Group. Vooral links die niet werken zouden de sollicitant een doorn in het oog zijn. Ongeveer 65 procent van de 496 ondervraagden zegt zich daaraan te ergeren.
Ook irriteert het de online sollicitant wanneer deze zich moet registreren om te kunnen reageren op een vacature, aldus de onderzoekers. Vooral de hogeropgeleide sollicitant zou kritisch zijn bij het invullen van een sollicitatieformulier. Zo baalt de hbo’er van een ellenlange vragenlijst of een langzame website. De academicus daarentegen, heeft technische mankementen bovenaan het irritatielijstje staan. Voor sollicitanten die mbo als hoogstgenoten opleiding hebben, is vooral een Engelstalige website een storende factor.
Over het algemeen zijn online solliciterende mannen sneller geïrriteerd dan vrouwen die via internet een baan proberen te vinden.
Late reactie
Eerder bleek uit ander onderzoek dat veel werkgevers laat reageren op online sollicitaties. In 2008 lukte het bijna de helft van de bedrijven niet binnen een werkweek te reageren op een sollicitatie. Ruim eenderde van de organisaties zou er meer dan twee weken over doen. Volgens de onderzoekers is tijdig reageren wel belangrijk, omdat het een teken van respect is.
Grootste ergernissen
Technische fouten op de pagina: 65%
Verplicht eerst moeten registreren: 60%
Het moeten invullen van informatie die ook in mijn CV staat: 41%
Een lange laadtijd van pagina’s: 35%
Een lang sollicitatieformulier: 25%
Het opnieuw moeten zoeken van een vacature: 18%
Een Engelse sollicitatiepagina: 18%
Anders 6%
Een sollicitatiepagina die in een nieuw venster opent: 4%
bron: Intelligence Group