QlikTech heeft de laatste tijd in de Nederlandse markt meer partners binnengehaald. Op deze manier hoopt de leverancier van business intelligence software zijn omzet te verhogen.
De in Zweden opgerichte en in Amerika gevestigde softwareleverancier werkte de laatste jaren steeds vaker met partners die de QlikView-software verkopen, installeren en onderhouden. Volgens Bas van der Horst, alliance director van QlikTech Nederland, zit de verkoop via channel partners in de lift. QlikTech werkt met oem-, sell- en deploy-partners. Van der Horst: "Nieuwe partners zijn onder andere Unit4Agresso, VCD Automatisering en Centric. Partners worden ondersteund via de portal van QlikTech die gebaseerd is op een crm-systeem van Salesforce.com. Partners krijgen steun met onder andere leads en kunnen hun deals registreren. Zo willen we met partners verder groeien in diverse verticale marktsegmenten." Van der Horst zegt zich in Nederland sterk te maken voor partners. "Ons lokale kanaalteam is onlangs uitgebreid van vijf naar negen mensen. We zijn overigens nog op zoek naar een partner marketing manager."
Geïnteresseerde partners en klanten kunnen de software eerst uitproberen, aldus Van der Horst: "Sinds enige tijd hebben we nu de ‘Personal Edition’, een volledig werkende versie van QlikView die voor persoonlijk gebruik ingezet kan worden. Partners die meer willen leren over ons product kunnen het zo eerst eens uitproberen."
Volgens Van der Horst neemt de verkoop dankzij de partners toe: "Dat komt doordat QlikTech een business intelligence-oplossing levert die voor gebruikers eenvoudig in gebruik is en het bedrijf een snelle return on investment (roi) geeft. Analisten, zoals Gartner en Aberdeen, geven positief commentaar op onze software."
Hoeveel van de omzet precies via het kanaal gaat, wil Van der Horst niet zeggen. De Britse CRN schreef in april 2009 dat QlikTech wereldwijd met ongeveer 500 partners samenwerkt. De verkoop gaat voor 60 procent direct en 40 procent indirect. Het streven is echter om de komende tijd meer dan 50 procent indirect te verkopen. In 2008 haalde QlikTech volgens de Britse CRN meer dan 3800 nieuwe klanten binnen; het grootste deel via partners. In 2008 groeide de omzet wereldwijd naar 120 miljoen dollar.
Op 8 & en 9 september houdt QlikTech het lokale partner event Qonnections 2009 Nederland. Dit vindt plaats in Kasteel Vanenburg.