Ict-dienstverlener Logica heeft in het eerste halfjaar van 2009 een nettowinst van 45,6 miljoen euro behaald bij een omzet van bijna 2,2 miljard euro. Dat is ruim een derde meer dan de winst in dezelfde periode vorig jaar. De activiteiten in de Benelux bleven achter bij de groepsresultaten. Daar werd 13 procent minder omzet geboekt, terwijl de omzet van de Logica-groep als geheel met slechts 2 procent daalde.
De achterblijvende omzet in Nederland wijt de dienstverlener onder meer aan dalende ict-uitgaven en andere besparingen bij Nederlandse klanten. Veel adviescontracten worden hier opnieuw onderhandeld. Dat leidt tot tariefsverlagingen. Aangezien Logica in Nederland relatief weinig langlopende en dus omzetzekere uitbestedingsactiviteiten uitvoert, zou het bedrijf gevoeliger zijn voor inzakkende markten. Logica Nederland genereert slechts 21 procent van de omzet uit langlopende uitbestedingscontracten, terwijl dat in het Verenigd Koninkrijk 49 procent is. Bedrijfsbreed groeide de omzet uit uitbestedingactiviteiten met 10 procent.
Achterblijvende activiteiten
Bij Logica Nederland zijn het vooral de financiële, telecom-, industrie-, en transport en distributiesector waarin de opdrachten achterblijven. De werkzaamheden bij de overheid en in de energiesector namen wel iets toe.
Algemeen directeur Wilbert Kieboom licht de resultaten van zijn bedrijf in Nederland toe: ‘Logica heeft een uitdagend eerste halfjaar achter de rug. We hebben snel en besluitvaardig gehandeld door te reorganiseren, onze overheadkosten te verlagen, bepaalde diensten beter te delen en declarabele medewerkers te centraliseren.’ Hij vertelt dat Logica ook het aantal extern ingehuurde medewerkers heeft verminderd.
Op straat
In mei 2009 besloot Logica Nederland driehonderd werknemers op straat te zetten. Deze maatregel volgde op teleurstellende resultaten van het eerste kwartaal van 2009. In 2008 schrapte de automatiseerder al honderd banen in Nederland.