Ceo John Chambers van netwerkleverancier Cisco is optimistisch over het zojuist afgesloten kwartaal. Een positieve trend is onzichtbaar als je het afgelopen kwartaal op de gebruikelijke wijze vergelijkt met hetzelfde kwartaal een jaar eerder. Het lichtpuntje valt pas op wanneer je dit boekhoudkundige gebruik negeert en de laatste twee opeenvolgende kwartalen met elkaar vergelijkt. Computable zet de uitspraken van Chambers bij de presentatie van de kwartaalcijfers op een rij.
U bent optimistisch?
'Hoewel het te vroeg is om van herstel te spreken, zagen wij in het afgelopen kwartaal de bestellingen terugkeren naar het normale patroon. Die trend deed zich overal ter wereld voor, in de meeste van onze markten.'
Cisco wijkt af van het boekhoudkundige gebruik kwartalen te vergelijken met datzelfde kwartaal een jaar eerder.
'Als wij kwartaalcijfers vergelijken met dezelfde periode een jaar eerder, zien de cijfers er niet best uit. Vergelijk je het afgelopen kwartaal met dat er voor, dan zie je een groei in de dubbele cijfers in de verkoop aan ondernemingen, tussenhandel en overheid. De verkoop aan netwerkoperators blijft kwakkelen met een groeipercentage onder de vijf.'
Hoe doen de verschillende regio's het?
'In de VS, Azië, Japan en de opkomende markten zagen wij groeipercentages in de dubbele cijfers. De enige uitzondering is Europa. Daar steeg de omzet ten opzichte van het voorafgaande kwartaal met zo'n vijf procent.'
En als je het laatste kwartaal vergelijkt met het laatste kwartaal een jaar eerder?
'Zoals je mag verwachten bij een vergelijking met een jaar eerder, vielen de cijfers per regio tegen. In de VS daalde de omzet het afgelopen kwartaal met zo'n 20 procent, in opkomende markten 30 procent, in Azië ruim 20 procent. De omzet in Europa viel met een kleine 30 procent terug. Die daling deed zich in gelijke mate voor bij bedrijven, tussenhandel en netwerkoperators.'
Appels worden peren
Bedrijven hebben liever niet dat financieel journalisten opeenvolgende kwartalen met elkaar vergelijken. Dan vergelijk je volgens hen appels met peren, doordat bijvoorbeeld seizoensinvloeden over het hoofd worden gezien. In de huidige dalende markt levert een vergelijking met hetzelfde kwartaal een jaar eerder steevast een forse omzetdaling op. En daar worden ceo's niet echt vrolijk van. Dus vergelijken zij – bij hoge uitzondering – opeenvolgende kwartalen met elkaar. Seizoensinvloeden of niet.