In de afgelopen jaren wordt er steeds meer gesproken over de invoering van IPv6. De meeste specialisten zijn het er wel over eens dat IPv6 de beste manier is om de toekomst van het Internet te waarborgen, wanneer over een paar jaar de huidige IPv4 adressen allemaal in gebruik zijn. Hoe komt het dan dat er zo weinig organisaties zijn die zich actief met IPv6 bezig houden?
Het voor de hand liggende antwoord is simpel: Waarom zou je in IPv6 investeren als er nog niemand anders is die het gebruikt? Toch zal het Internet over twee tot drie jaar niet verder kunnen groeien zonder IPv6. Voor Internet Providers is het antwoord daardoor simpel: iedere zichzelf respecterende provider moet IPv6 gaan ondersteunen om door te kunnen groeien. Voor bedrijven (en particulieren) ligt het genuanceerder.
Er zullen bedrijven zijn die op hun Internet Provider vertrouwen om er voor te zorgen dat ze kunnen blijven mailen en surfen. En als hun huidige Internet Provider het niet kan is er wel een andere provider te vinden die ze graag van dienst is. Ze zullen een proxy server of een ander soort gateway van hun provider moeten gebruiken om te kunnen communiceren met 'het IPv6 Internet'. Dat de communicatie op deze manier niet zo efficiënt verloopt in vergelijking met IPv6 is voor deze gebruikersgroep niet belangrijk.
Als je echter je geld verdient met behulp van het Internet is deze efficiëntie wel belangrijk. De snelheid van een website is rechtstreeks van invloed op de positie en kosten van een Google AdWords advertentie. Gateways en proxies vertragen, en kosten daardoor direct geld.
Organisaties die nog intensiever gebruik maken van het Internet hebben er nog meer belang bij om optimaal over zowel IPv4 als IPv6 te kunnen communiceren. De belangrijkste succesfactor daarbij zal zijn wat andere organisaties doen. Als belangrijke partners in de keten IPv6 gaan gebruiken kan kennis en ervaring met IPv6 een doorslaggevend concurrentievoordeel bieden.
“De snelheid van een website is rechtstreeks van invloed op de positie en kosten van een Google AdWords advertentie. Gateways en proxies vertragen, en kosten daardoor direct geld.”
Wat een onzin. De kosten zijn gekoppeld aan keywords, niet aan jouw positie als betalende adverteerder. Zou net zo onlogisch zijn als dat een adverteerder uit Tjierkadeelstra meer moet betalen voor een advertentie in de Telegraaf dan iemand in Rotterdam.
Dat de snelheid van een pagina van invloed is op je AdWords advertentie is geen onzin. De snelheid van de ‘landing page’ is van invloed op de Quality Factor van de advertentie (http://adwords.google.com/support/bin/answer.py?hl=en&answer=87144):
“Beginning in April 2008, you’ll be able to see a grade for your landing page’s load time in your AdWords account. ‘Load time’ refers to the amount of time it takes for a user to view your landing page after clicking your ad.
Several weeks after your load time grade becomes visible, it will begin to impact your landing page quality and, therefore, your Quality Score. We recommend working to improve your load time during this interim if it’s received a low score.”
De Quality Score is weer van invloed op de kosten per klik (http://adwords.google.com/support/bin/answer.py?answer=10215)”
“Quality Score is used in several different ways, including:
* influencing your keywords’ actual cost-per-clicks (CPCs)
* estimating the first page bids that you see in your account
* determining if a keyword is eligible to enter the ad auction that occurs when a user enters a search query
* affecting how high your ad will be ranked
In general, the higher your Quality Score, the lower your costs and the better your ad position.”
Het is dus echt geen onzin, en een door Google zelf gedocumenteerde ‘feature’.
De snelheid van een website is rechtstreeks van invloed op de positie en kosten van een Google AdWords advertentie. Gateways en proxies vertragen, en kosten daardoor direct geld.
In zekere zin is dit wel onzin. Ik snap wat Sander bedoelt te zeggen, maar de “onzin-factor” zit hem in het feit dat de website bouwer geen invloed heeft op de route die we website aflegt naar het scherm van de bezoeker van de website.
De website kan nog zo snel zijn, als de lokale systeembeheerder heeft bedacht allerlei proxies, firewalls, NAT constructies in het lokale netwerk te zetten, en de gebruikers “af te knijpen” op 10 Mb, dan zal de website niet echt snel binnenkomen bij de gebruiker.
Zit ik daarentegen thuis rechtstreeks aan mijn 100 Mb glasvezel, is dezelfde website vele malen sneller.
Overigens vind ik het een beetje kort door de bocht om alleen naar Google advertenties te kijken als maatstaf. Ik heb liever dat mijn mailprovider en internetbankieren snel is, dan de zoekpagina’s van google en kornuiten.
Reactie op PaVaKe en voorgaande reacties:
” ‘De snelheid van een website is rechtstreeks van invloed op de positie en kosten van een Google AdWords advertentie. Gateways en proxies vertragen, en kosten daardoor direct geld.’
In zekere zin is dit wel onzin. Ik snap wat Sander bedoelt te zeggen, maar de “onzin-factor” zit hem in het feit dat de website bouwer geen invloed heeft op de route die we website aflegt naar het scherm van de bezoeker van de website.”
De bouwer heeft inderdaad geen invloed op de route naar iedere individuele gebruiker. Maar Google kan wel zorgen dat zij zelf de reactie-snelheid van websites meten op een consistente manier en zo iedere site een *relatieve* (dus ten opzichte van andere sites) snelheidsranking geven. Deze factor kan wel degelijk iets zeggen over de gemiddelde gebruikerservaring van de site, en zo terecht een rol spelen in de ranking.