Softwarereus Microsoft neemt naar aanleiding van zijn alliantie met Yahoo minstens 400 werknemers over van zijn nieuwe partner. Dat is zo’n drie procent van het totale aantal werknemers van Yahoo. Microsoft levert ook over drie jaar gespreid 150 miljoen dollar (104 miljoen euro) als startkapitaal.
Microsoft en Yahoo bundelden de krachten rond zoekmachines op het internet tegen concurrent Google. Samen vertegenwoordigen ze dertig procent van de markt, terwijl Google goed is voor 65 procent en dus zelfs na de samenwerking tussen Yahoo en Microsoft de grootste blijft op de advertentiemarkt op het web.
De samenwerkingsplannen werden vorige week bekendgemaakt, maar de alliantie moet nog worden goedgekeurd en dat kan nog maanden in beslag nemen. Vandaar dat beide partijen tot 2010 de alliantieovereenkomst in onderlinge overeenstemming kunnen stopzetten.
Yahoo erkent dat het contract achterdeurtjes bevat. Indien uit de samenwerking niet een bepaald marktpercentage voortvloeit, kan Yahoo het partnerschap stopzetten.
Beide partners hopen dat de samenwerking hen een groter bereik geeft en dus meer reclame-inkomsten als gevolg heeft. Microsoft richt in eerste instantie zijn pijlen op marktgigant Google.
Vorig jaar probeerde Microsoft Yahoo al eens over te nemen, maar het bedrijf ving toen bot. In juni liet Carol Bartz, de nieuwe baas van Yahoo, zich nog ontvallen dat Yahoo beter af was zonder Microsoft.