Printerleverancier en dienstverlener Lexmark gaat zijn printdienstverlening uitbreiden. Het gaat om het Managed Print Services programma dat de printkosten bij bedrijven moet verlagen en het beheer van het printerpark moet verbeteren. Lexmark staat in die koerswijziging van de bedrijfsstrategie niet alleen. Steeds meer printerleveranciers richten zich op dienstverlening omdat de verkoopcijfers van hardware afnemen.
Lexmark maakt bekend dat het ‘sterk inzet op de uitbreiding' van printdienstverlening. Een verkoper van de Nederlandse tak van de leverancier gaat zich volledig richten op de dienstverlening. De leverancier richt zich vooral op klanten onder de tweehonderd grootste bedrijven van Nederland die al hardware afnemen. Die diensten moeten printkosten verlagen en de efficiëntie van bedrijven verhogen. Bedrijven besteden 1 tot 3 procent van hun omzet aan afdrukactiviteiten (cijfers Gartner). Door verbetering van de documentworkflow, besparing op de print-infrastructuur, verbeterde beveiliging en voorraadbeheer moeten de kosten omlaag worden gebracht.
Concurrerende leveranciers richten zich ook steeds vaker op dienstverlening omdat de marges op hardware alsmaar lager worden. Concurrerende leveranciers zoals Ricoh ( voorheen Nashuatec) en Xerox, Canon, Konica Minolta praten niet langer expliciet over hardware maar over contracten. De verkoop van printers is niet meer het belangrijkste. De leveranciers richten zich net als Lexmark op diensten rondom de volledige documentenstroom.
Verkoop hardware daalt
Het totale aantal verkochte printers, kopieerapparaten en multifunctionals is in de EMEA-regio in 2008 met 8,4 procent afgenomen ten opzichte van 2007. (cijfers Gartner). HP voerde in 2008 net als in 2007 de markt aan voor printers, kopieerapparatuur en multifunctionals in Europa, het Midden-Oosten en Afrika. De marktleider zag zijn omzet met 11 procent afnemen. De nummers twee en drie, Canon en Epson, lieten een omzetdaling zien van respectievelijk 1,5 en 1,1 procent.
De meest recente cijfers van Lexmark zijn van 21 juli 2009. Het bedrijf maakte toen bekend dat het in het tweede kwartaal 21 procent minder omzet boekte dan in dezelfde periode een jaar eerder. Het bedrijf wijdt de daling aan de verslechterde economische omstandigheden die invloed hebben op de vraag naar hardware en diensten.
Dit artikel had eind jaren 90 kunnen zijn geschreven.
Dat was ook mijn eerste reactie toen ik de foto zag…
Dit geldt natuurlijk niet alleen voor een printerfabrikant, maar eigenlijk voor alle leveranciers.
De enige manier om de kosten ECHT te verlagen, is om het gewoon minder te gebruiken! Simpel. Dus gewoon minder printers, minder papier, minder printen.
Ik begrijp het wel dat een fabrikant MEER wil verkopen, maar dat staat natuurlijk in schrille tegenstelling tot het beoogde doel.
Misschien je bespaar je wel het meeste door een bestaande printer gewoon netjes te onderhouden en zinniger met de-altijd-handige-print-button-maar-eigenlijk-nergens-voor-nodig behoefte om te gaan.
Je wc wordt niet schoner van weer een ander kleurige fles met wc-reiniger. Of om nog meer agressieve chemicalieen door het toilet te spoelen…