Ict-dienstverlener Capgemini leeft de spelregels rond collectief ontslag niet na. Dat zegt vakbond CNV Dienstenbond. Het bedrijf zou individuele werknemers onder druk laten instemmen met een beëindigingsovereenkomst. 'Het lijkt alsof Capgemini een ontsnappingsroute heeft gevonden om onder collectief ontslag uit te komen', zegt CNV-bestuurder Steffe Bak. De dienstverlener kan zich niet vinden in de conclusies van de vakbond.
Bedrijven in Nederland moeten collectief ontslag aanvragen voor werknemers wanneer ze binnen drie maanden twintig medewerkers of meer ontslaan. Dan moeten de vakbonden worden geïnformeerd over de ontslagen. Bak zegt meer dan vijftig reacties te hebben gehad van werknemers die gevraagd zijn een beëindigingsovereenkomst te tekenen.
Volgens Capgemini vallen de ontslagen niet onder de Wet Melding Collectief Ontslag. 'In de afgelopen maanden is scherp gekeken naar de individuele performance van een medewerker in het kader van ons reguliere hrm-beleid van instroom, doorstroom en uitstroom. Dit heeft meer dan in andere jaren geleid tot uitstroom. De criteria van ontslag zijn echter steeds gebaseerd op individuele prestaties', aldus een woordvoerder van de dienstverlener.
Maas in de wet
Volgens Bak is er een maas in de wet. Hij gaat daarom minister Donner van Sociale Zaken hierop wijzen. 'Wij kunnen hier niets aan doen door de leemte in de wet', zegt de bestuurder. Hij adviseert medewerkers die een beëindigingsovereenkomst krijgen, deze overeenkomst niet te tekenen. 'Ga niet in discussie, teken niet en neem contact op met de vakbond', zegt Bak. De dienstverlener zegt medewerkers overigens genoeg tijd te geven om advies in te winnen. 'Hun wordt ruimschoots de tijd geboden om zich met een juridisch adviseur over de inhoud van eventuele voorstellen te verstaan en zich daarover te laten adviseren.'
Henk Broeders, lid van de raad van bestuur van de dienstverlener, liet eerder al weten dat het bedrijf nu meer mensen ontslaat dan vorig jaar. 'Bij voorkeur kiezen we ervoor om mensen binnen het normale beleid te laten gaan. Dat gebeurt dan als het functioneren daartoe aanleiding geeft en er onvoldoende geloof is in een perspectief bij Capgemini voor de toekomst is.'
Als dat ge****** over “Wet Melding Collectief Ontslag”, “mazen in de wet”, “het wel of niet volgen van de juiste ontslag procedures”, “spelregeltjes en wetjes” helpt de ex-capgemini-werkNEMERS in kwestie niet (w,m)eer aan een baan en een nieuwe bron van inkomsten!!
Deze mensen worden toch geloosd door hun werkgever, zij het linksom dan wel rechtsom, dan wel via een “wettelijk legaal outsourcing traject”. Of de werkgever zorgt ervoor dat er geen werk meer binnenkomt, als “legaal ontslag excuus”.
Hoe je het ook wendt of keert.. als werk-nemer trek je altijd aan het korste eind, met of zonder hulp van een vakbond. Das namelijk de dieperliggende essentie van een “gezagsdragende arbeidsrelatie” en opzet van de huidige arbeidsmarkt.
Focus Vakbonden:
Ik vraag me af wanneer de vakbonden zich (weer) eens
– echt gaan richten op de OORZAKEN van het verlies van werk-gelegenheid?
– wat ze gaan doen met hun macht, kracht om ervoor te zorgen dat er werk is en blijft voor al haar leden.
“Dat gebeurt dan als het functioneren daartoe aanleiding geeft en er onvoldoende geloof is in een perspectief bij Capgemini voor de toekomst is.”
Als je een hond wilt (ont)slaan, vind je allicht een stok nietwaar? Het is maar net hoe je het – als bestuurders – verkocht krijgt naar je mensen, de buitenwereld. politiek en de vakbonden.
Tijd voor andere vakbonds-mentaliteit?
Wie weet is het tijd voor een vakbonds-cultuur wijziging
Nu worden ze alleen actief bij ONTSLAGEN. In mijn ogen zou het handig zijn al werk-nemers-belangen ALTIJD en (PRO) ACTIEF behartigd worden door een vakbond.
Zorg voor jezelf ict-er, je bent het waard! (en je zult wel moeten.. een ander doet het niet voor je)
Helemaal eens met RV. Daarbuiten wel erg naief (zou het echt?) van de vakbond om dit nieuws aan Capgemini op te hangen. Alsof dat de enige organisatie is waar verloop wordt “gestimuleerd”…
Inderdaad, ik kan er ook nog wel een paar verzinnen. Wat dacht je pevoorbeeld van USG People die via zijn 100-den bv’s de mensen eruit knikkert? De teller staat al op 1000 plus in 2009… die halen de 20 per maand ook wel denk ik zo… Of Getronics? Of Atos?
Focus je idd om de mensen te helpen ipv ,meteen weer te demonstreren.
ff terug naar het verleden:
Blijkbaar kan niemand zich meer herinneren hoe bedrijven als Atos, Cap, Getronics, etc vroegah (in de goede jaren) moord en brand schreeuwden hoe belangrijk menselijk kapitaal wel niet was.
“Jij als werknemer bent voor ons belangrijk!” “Jij maakt het verschil” “Wij investeren in human capital”
Tuurlijk joh, dream on…
Eigenlijk bedoelen ze dit:
“Jij als werknemer bent de melkkoe die onze aandeelhouders van voldoende rendement moet voorzien”
“Jij maakt geen verschil”
“Wij investeren in gebakken lucht”.
Zucht, wanneer worden we eens wakker?
Lekker rooskleurig bericht. Wij van Capgemini BAS hebben al bericht gekregen dat we volgend jaar over gaan naar de arbeidsvoorwaarden van Cap. Zal me niet verbazen als volgend jaar voorjaar/zomer de kaasschaaf erover heen gaat en een aantal mensen het moeten ontgelden.
Loyaliteit is tegenwoordig ver te zoeken. En dan wel 2 kanten op.
De afgelopen jaren toen het goed ging, gingen werknemers voor een tientje meer ergens anders werken of zetten ze hun werkgever onder druk om dat tientje erbij te geven.
In deze mindere tijden zijn de werkgevers aan de macht en bepalen zij wie ze in dienst houden en wie niet.
Jammer, maar helaas kennen we loyaliteit niet meer, hoewel we daar nog wel een beroep op doen.
1.Er zijn wel degelijk nog loyale werkgevers en werknemers in Nederland.
2.Loyaliteit krijg je niet dat moet je verdienen en dat kost tijd en moeite, die veel mensen niet meer kunnen opbrengen, want rennen te veel achter hun eigen belang aan.
3.Voor hen die het niet verdienen: “if you want loyalty, buy a dog”.
‘Heb je hart voor de zaak?’
‘Dan is de zaak ook hard voor jou’!
Need I say more…
Beste Piet,
Is 8 jaar hard werken voor Capgemini, prima omzetten maken en een hoge urve (aantal facturabele uren) genoeg om wat wederzijdse loyaliteit op te bouwen?
Na 8 jaar heb ik vorig jaar besloten weg te gaan om verschillende redenen. Altijd aan mijn plichten voldaan en in het bezit van prima beoordelingen ging ik er daarom ook vanuit dat mijn laatste winstuitkering dan ook netjes werd voldaan.
Maar helaas. Met vage verhalen en halve leugens werd mij medegedeeld dat op grond van een “management beslissing” ik maar de helft kreeg. Na verschillende bemiddelingspogingen via een advocaat mijn eigen geld terug moeten halen, waar ik vanuit mijn contract en dankzij prima prestaties recht op had.
Bovenstaand artikel verbaast me dan ook niet. Zeker toen mijn oude manager zich liet ontvallen dat het niet/gedeeltelijk uitbetalen van de winstuitkering policy is voor mensen die uit dienst gaan.
Jammer dat een bedrijf wat de mond vol heeft van ‘maatschappelijk verantwoord ondernemen’ en prat gaat op de ‘normen en waarden’ waaronder eerlijkheid zichzelf zo een slechte naam bezorgt. Erg jammer, gemiste kans en slechte PR die niet nodig is.
Ordina heeft destijds keurig mijn bonus t/m de laatste werkdag voldaan! Terugkeerbeleid o.i.d. heet dat. ex-Cap medewerkers zullen niet erg positief zijn over Cap als ze een halve/hele bonus mislopen. Het sociale gezicht zie je wel of niet bij je vertrek…