Dell wil dat de omzet uit zijn dienstverlening harder groeit dan de inkomsten uit hardware. De ict-leverancier is zijn bedrijfsstructuur aan het veranderen. De onderneming wil niet alleen hardware verkopen, maar bedrijven ook diensten verlenen. 'We willen de volgende fase van services inleiden. Dat betekent services bieden tegen een vaste prijs en een vaste uitkomst', zegt general manager Renzo Taal van Dell in Nederland.
In boekjaar 2009 maakte Dell wereldwijd 5,4 miljard euro omzet aan services. Het bedrijf splitst deze getallen niet per land en kan niet zeggen wat de omzet van de diensten in Nederland bedraagt.
Het gaat bijvoorbeeld om beheerdiensten waarmee bedrijven op afstand data kunnen beheren, om e-mailmanagementtools, of om back-uptools. Deze producten worden aangeboden als webdienst, wat betekent dat een klant de software niet zelf hoeft te installeren, omdat de toepassing bij Dell draait. Het bedrijf wil standaard services bieden tegen een vaste prijs. 'We bekijken dit vanuit dezelfde filosofie als dat we bij hardware deden. Natuurlijk kunnen we niet alles doen, dat maken we duidelijk', zegt Taal.
Ander type mensen
Het bedrijf richt zijn organisatie anders in om de diensten te kunnen verkopen. Het heeft nu vier divisies: consument, midden- en kleinbedrijf, grote ondernemingen en overheidsorganisaties. Daarnaast bouwt Dell kenniscentra die zich richten op een vertical, bijvoorbeeld de zorg. Taal: 'We zoeken nu een ander type mensen dan voorheen. Ict-kennis is minder noodzakelijk. Onlangs hebben we bijvoorbeeld iemand aangenomen die voorheen in de verpleging werkte. Zij geeft nu advies aan zorginstellingen.'
Kijk aan, ook bij Dell staat het woord “added value” voortaan in het woordenboek.