Barracuda, een Amerikaanse security-leverancier die onder andere spam en virussen aanpakt, positioneert zich als een brede speler op het gebied van security appliances, netwerken en storage. Er worden meer resellers gezocht die Barracuda in Nederland willen verkopen. Barracuda is verkrijgbaar bij distributeurs BlackIP en E92plus.
Paul Thackeray, vice president van Barracuda EMEA, meldt dat zijn bedrijf in Nederland geheel indirect verkoopt via de distributeurs E92plus en BlackIP. Wereldwijd heeft het al meer dan 1000 partners. Deze zijn ingedeeld in diamond, platinum en standard. Doelgroepen van Barracuda zijn gebruikers in thuiskantoren tot en met grootzakelijke klanten, zoals banken, de overheid en de gezondheidzorg. Barracuda heeft al grote klanten, zoals IBM, Coca-Cola, FedEx, Harvard University en L’Oreal.
Nu werpt Barracuda zich op als brede speler in netwerken en security, aldus Thackeray: "Vroeger boden we alleen security-producten, maar nu ook netwerkproducten. Het is de bedoeling dat onze bestaande en nieuwe resellers onze producten in vorm van cross-selling gaan verkopen. We hebben een breed portfolio, zoals anti-spam en anti-virus, ssl vpn, message archiver (indexeren van e-mails), web applicatie firewall, load balancing, link balancer en onze Yosemite-software voor continious data protection (cdp). Producten die heel goed lopen zijn de Spam & Virus Firewall, Web Application Firewall en IM Firewall. Onze back-upoplossingen, zoals de Backup Service voor datadeduplicatie, zijn snel te installeren en functioneren geheel automatisch. Een aantrekkelijk punt voor eindgebruikers is dat ze geen gebruikerslicenties hoeven te betalen. "
Resellers van Barracuda krijgen steun in vorm van demo’s, die ze zelf kunnen gebruiken en showen. Thackeray: "Ook is er steun met leadgeneratie via onze telesales. Via het partnerprogramma bieden we trainingen en certificeringen aan. Voor resellers hanteren we ‘equal pricing’. Daarnaast bieden we support en diensten, onze producten hebben een realistische prijs die klanten aantrekt en er zijn goede marges voor resellers. Verder is er sprake van een snelle salescyclus. De producten zijn snel te verkopen en te implementeren. Verder bieden we uitgebreide support in vorm van business development, sales, pre-en post sales. Bij de distributeurs zijn demo’s beschikbaar tegen aantrekkelijk prijzen."
Eindgebruikers kunnen altijd eerst gebruik maken van een try & buy van Barracuda-producten, aldus Thackery. "Ze krijgen een oplossing die ze een maand lang kunnen testen. Meestal gaan ze daarna over tot aankoop, zo leert de ervaring. De resellers kunnen met onze oplossingen managed security-diensten leveren. Daardoor zijn ze elke maand verzekerd van een vast inkomen. Ze leveren kosteneffectieve security-oplossingen aan eindgebruikers. "
Distributeurs zien een toenemende interesse in Barracuda. Jacco van der Kleij van BlackIP zegt dat de verkoop van Baracuda zeer goed loopt. Ook Hans Maatkamp, business development director van E92plus, is zeer tevreden over Barracuda: "Door de vele ontslagen in alle sectoren is er een behoefte ontstaan om de werknemers die overblijven optimaal benutten om de organisaties te laten overleven. Bedrijven wilen onnodig surfen onder kantoortijd uitbannen en daarvoor zijn ze op zoek naar een betaalbare en functionele webfilter. Onze oplossing hiervoor onderscheidt zich vooral dordat er geen gebruikerslicentie aan vast zit, terwijl andere oplossingen in de markt erg duur zijn en vaak ook niet op een eigen appliance draaien."