Textphone, Copaco Nederland en Nokia hebben gezamenlijk een mobiele telefoon ontwikkeld voor doven en slechthorenden. De oplossing bestaat uit een Nokia E71 smartphone, Textphone software, een specifiek ontwikkeld mobiel abonnement en een uitgebreid dienstenpakket. Het toestel wordt onder de naam Textphone in de markt gezet.
De door Textphone ontwikkelde software is gebaseerd op Instant Messaging technologie en is specifiek afgestemd op doven en slechthorenden, onder andere door extra functionaliteit en een uitgebreid aanvullend dienstenpakket. Het ondersteunt alle gangbare instant messaging protocollen zoals ICQ, MSN, GoogleTalk, Yahoo, AOL en XMPP. Daardoor kan Textphone communiceren met instant messaging clients op elke willekeurige PC of smartphone.
"Mobiele communicatie is niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven. Omdat er voor mensen met een gehoorbeperking nog geen werkbare mobiele communicatieoplossing bestaat, dreigen zij in een isolement te geraken met alle sociale en maatschappelijke gevolgen van dien. Het sociale karakter van Textphone was voor Copaco Nederland een belangrijke reden om in dit project te participeren", aldus Harold Bax, Business Development Manager bij Copaco Nederland. "Communicatie via SMS of wireless e-mail is relatief duur en vertraging in het netwerk maakt dat snelle communicatie niet mogelijk is. Textphone maakt snelle directe communicatie zonder vertraging en tegen een vast laag tarief wel mogelijk".
Textphone neemt ‘communicatiedrempels’ weg en is dan ook met groot enthousiasme ontvangen door zowel de mensen met een gehoorbeperking als door degenen met wie zij regelmatig contact hebben (zoals bijvoorbeeld familieleden, vrienden, collega’s, werkgevers, zorgverleners).
Het belang van mobiele communicatie voor doven en slechthorenden wordt ook onderstreept door zorgverzekeraars. Textphone is geregistreerd in het AGB-register (Algemeen GegevensBeheer Zorgverleners). Vrijwel alle zorgverzekeraars zullen Textphone dan ook geheel of gedeeltelijk vergoeden. In Nederland komen zo’n 24.000 mensen voor vergoeding in aanmerking.
Geïnteresseerden kunnen Textphone uitproberen bij een van de vestigingen van Oorakel, een organisatie die adviseert bij en informeert over doofheid, slechthorendheid en aanverwante stoornissen en ernstige spraak- taalmoeilijkheden (ESM). Oorakel werkt samen met de Nationale Hoorstichting en de Nederlandse Vereniging voor Slechthorenden (NVVS). Textphone is te bestellen via http://www.textphone.nl/.
Het Textphone concept is mede tot stand gekomen door intensieve samenwerking met partners uit de Copaco mobility community op Linkedin. Via deze netwerkgroep initieert en stimuleert Copaco Nederland samenwerking tussen partijen bij het ontwikkelen en in de markt zetten van nieuwe producten en concepten en het ontwikkelen van nieuwe afzetkanalen. "Het Textphone concept illustreert hoe je door samenwerking en door gebruik te maken van elkaars relaties en expertise meer kunt bereiken" aldus Harold Bax.
Copaco Nederland ondersteunt bij de verkoop en marketing van Textphone en is verantwoordelijk voor de levering van de Nokia E71 toestellen, de installatie van de software op deze toestellen, de activatie van de SIM kaart en levering van de complete oplossing aan de eindgebruiker.