Eindgebruikers begrijpen weinig van de technologieën en kostenvoordelen van datadeduplicatie. ICT-dienstverleners hebben daarom vaak nog moeite om deze nieuwe technologie aan de man te brengen.
Dit meldt de Britse CRN, op basis van een onderzoek van leverancier Acronis onder 105 resellers. Negen van de tien resellers zegt dat minder dan de helft van hun klanten investeert in deduplicatie. Meer dan 60 procent van de ondervraagde VARs zegt dat minder dan tien procent van de gebruikers binnen bedrijven deduplicatie toepast. Een derde van de resellers zegt dat de kosten en het uitrollen van deduplicatie een hindernis is voor wijdverbreide adoptie van deze storage technologie. Ook hebben ze vaak zelf te weinig kennis van deduplicatie. Maar de meeste resellers zeggen dat klanten overgaan op deduplicatie als het te betalen is.
Kevin Moreau, general manager van Acronis U.K. en Ierland, zegt dat resellers ‘software-only deduplicatie’ oplossingen moeten bieden. Volgens hem wordt deduplicatie te vaak aangeboden met nieuwe hardware; dat schrikt gebruikers af vanwege de hoge prijzen.
Deduplicatie wordt in de toekomst naar verwachting sneller omarmd nu grote storage leveranciers de technologie omarmen en promoten. Bijvoorbeeld door de overname van deduplicatiespecialist Data Domain door EMC. Ook NetApp is actief bezig zijn resellers aan de deduplicatie te helpen. Afgelopen april pasten al 7200 klanten van NetApp deduplicatie toe op 37.000 systemen. Dat is in totaal 514 Petabyte.