Het is weinig verrassend dat IBM SPSS overneemt, een van de weinige onafhankelijke leveranciers van voorspellende analyseprogramma’s. Dat vinden de experts van het Computable-panel Business Intelligence (bi). ‘Een slimme zet van IBM’, vindt Mathijs Kreugel van VLC. Het ict-bedrijf wil zich profileren op de analyticsmarkt en kan met de overname profiteren van synergievoordelen.
De softwarereus lijft SPSS in voor 1,2 miljard dollar. Eind 2007 nam het bedrijf al bi-leverancier Cognos over. Dat was IBM’s eerste grote stap op de markt van business intelligence. IBM streeft naar een vooraanstaande positie in de bi- en analyticsmarkt en wil zich profileren als aanbieder van een complete waardepropositie, legt Ricardo Passchier van bpm-leverancier IDS Scheer uit.
Ontwikkelen of kopen
De ict-leverancier kan daarvoor twee dingen doen, vult Michael Doves van DIKW Consulting aan. ‘Of ze geven 1,2 miljard dollar uit om een analytics tool te ontwikkelen binnen de Cognos-suite, of ze nemen een gevestigde speler over en integreren deze met de reeds aanwezige producten in het portfolio van IBM (…) SPSS is voorspellend, Cognos is beschrijvend. Met deze combinatie is het mogelijk de goudklompjes uit databases te vissen’, aldus Doves. Bovendien krijgt IBM met de overname een grote groep nieuwe klanten, die volgens hem vaak ook nog budgethouder zijn.
Ook andere experts zijn overtuigd van de synergie tussen beide productgroepen. ‘Cognos en SPSS hebben een heel aardige synergie. Cognos is traditioneel sterk in rapportage en visualisatie, SPSS vult dit aan met statistiek en analytics’, meent Arend Ruizendaal van Equals Intelligence. Bob van Dulken van leverancier Reports is het daar mee eens. ‘Een rapportage-omgeving alléén is niet voldoende. Als je echte business intelligence wilt bieden, heb je een omgeving nodig waarbij je zware statistische modellen moet kunnen opzetten. SPSS voorziet daarin.’
Sas Institute
SPSS is na Sas Institute de grootste specialist op het gebied van zakelijke analysesoftware. Voor Sas is de aangekondigde overname dan ook een belangrijke ontwikkeling in de markt. Edwin Peters is manager BI Solutions bij Sas Institute en reageert: ‘Het is jammer te zien dat weer een onafhankelijke specialist in een megavendor verdwijnt (…) Door deze acquisitie ontstaan minder alternatieven, wat niet goed is voor de markt en innovatie.’
Volgens Peters toont de overname dat de markt voor ‘gewone’ business intelligence verschuift naar business analytics. ‘Een blijvende consolidatie in deze markt bevestigt dat anderen het succes zien van geïntegreerde raamwerken. De differentiatie zit in analytics en in het met onderling geïntegreerde softwarehulpmiddelen ondersteunen van het hele proces van bron tot browser. Daarin zit het echte voordeel voor de organisatie.’
Integreren of niet
De experts zijn er nog niet uit of de analyseproducten van SPSS moet worden geïntegreerd in het bestaande portfolio van IBM/Cognos. Arend Ruizendaal wijst op het gevaar dat de SPSS-software zich te sterk gaat richten op IBM-toepassingen en databases. ‘Per definitie zijn de databronnen van bi-tools aanwezig in een heterogene omgeving die niet volledig van IBM is.’ Robert Mansour van TOPbi is het met hem eens: ‘Wellicht zal beperkte integratie met de Cognos-producten volgen, maar IBM doet er goed aan om SPSS als zelfstandig product te blijven onderhouden.’
Edwin Peters van grote concurrent Sas Institute vindt dat IBM met zijn overnamebeleid een lappendeken aan software creëerde: ‘De aangekochte producten Ascential, Cognos, Ilog en SPSS geven IBM op het oog een portfolio, maar de vraag is of ze hiermee een geïntegreerde oplossingsstrategie hebben. De integratie ligt op servicesniveau, maar de afnemer blijft achter met een lappendeken aan software.
Michael Doves kan zich daar wel in vinden. ‘De reus IBM zal jaren nodig hebben om alle gekochte producten te integreren in een mooie suite. Dat betekent dat de verdere ontwikkeling van SPSS de komende jaren niet snel zal gaan, omdat moet worden geïntegreerd.’