Kyocera, leverancier van mfp’s, ziet genoeg groeikansen ondanks de recessie. De Japanse leverancier uit Schiphol-Rijk hoopt meer resellers van andere merken aan te trekken. Verder stimuleert Kyocera zijn partners met trainingen, een tool om printkosten van klanten omlaag te brengen en hoopt het op meer verkoop van zijn TaskAlfa printers.
Dit zegt Etienne Hendriks, directeur van Kyocera Nederland. Ten eerste aast Hendriks op Ricoh dealers. Die krijgen volgens hem nu last van de ruim zestien Ricoh Centers die in het land zijn of worden uitgerold. Oude Ricoh dealers krijgen daardoor concurrentie in de regio, aldus Hendriks. Kyocera zegt geheel indirect te werken en liefst met lokale resellers die het mkb en midmarket voorzien van printing oplossingen. Hendriks zegt al gesprekken te voeren met Ricoh dealers maar nog geen overeenkomsten te hebben getekend. Ook aast Kyocera op Canon resellers die te maken hebben met de ruim 20 Canon Centers die overal in het land zijn uitgerold.
Hendriks zegt verder nauw samen te werken met de bestaande Kyocera partners en hen breed te ondersteunen. "’We doen alles indirect. We ondersteunen onze partners met support en met het sluiten van deals. Ook hebben we een trainer in dienst die partners helpt met trainingen. Kyocera geeft ook trainingen tijdens de Kyocera Business Golf Dagen. Er is dan een training en er wordt een middagje gegolfd met de partners."
Verder hoopt Hendriks te profiteren van de TaskAlfa kleuren mfp’s, die begin 2009 op de markt werden geïntroduceerd. Volgens hem worden deze TaskAlfa’s goed verkochten en heeft Kyocera nu een nummer drie positie in deze markt met een marktaandeel van 15,5 procent. Nummer één is Ricoh en nummer twee is Canon.