De persoonlijke verhalen in het boek '15 praktijkverhalen over kennismanagement' geven een waardevolle inkijk in de manier waarop er binnen organisaties met kennis wordt omgegaan. Zij geven een beeld van de ervaringen, successen, uitdagingen, dilemma's en trends van kennismanagement, waarin ict een belangrijke rol speelt. In dit artikel een globaal beeld van een van deze verhalen: van Ronald Groenendijk, directeur van Getronics Consulting. Hij vertelt over de nieuwe weg die Getronics Consulting onder de naam 'Connect – Share – Discover'is ingeslagen op het gebied van kennismanagement. Belangrijk uitgangspunt hierbij: 'De gebruikers aan het roer – zij bepalen.
Getronics Consulting is een nieuwe weg ingeslagen op het gebied van kennismanagement. De organisatie startte het project 'knowledge building', met als doel om gezamenlijk een proeftuin te creëren voor een inspirerende kennisomgeving.
De belangrijkste bevinding die bij de start van het project naar voren kwam, was de extreme diversiteit in behoeften, zowel wanneer het gaat om de manier van kennis brengen en kennis halen, als om de middelen die hierbij gebruikt kunnen worden. Medewerkers wilden net zoveel variatie in middelen, als ze privé hebben. Een belangrijk uitgangspunt werd daarom om een grote diversiteit aan communicatiemiddelen ter beschikking te stellen, zodat medewerkers zelf kunnen kiezen op welke manier ze kennis willen delen. Een ander belangrijk uitgangspunt werd dat het voor het individu 'leuk' moet zijn en dat de toegevoegde waarde gevoeld kan worden. 'Het moet je als medewerker iets brengen en dat betekent in ieder geval dat het gemakkelijk toegankelijk en laagdrempelig moet zijn: mensen moeten snel aan de slag kunnen en de toegevoegde waarde kunnen zien en voelen,' aldus Ronald Groenendijk.
In de nieuwe kennismanagementstrategie van Getronics Consulting staan drie basisprincipes centraal: connect – share – discover. 'Het begint met connect'', licht Ronald toe. 'Connect betekent de verbinding maken. Medewerkers vinden dit een van de belangrijkste dingen: wie heeft die kennis, hoe vind ik de juiste persoon, hoe kom ik in contact?' Als de connectie er is gemaakt, volgt 'share', een logisch gevolg van het 'connecten', en de fase waarin nieuwe kennis wordt ontdekt: 'discover'.'
Om het huidige kennismanagement te versterken en het nieuwe kennismanagement te implementeren heeft Getronics Consulting een strategie uitgezet, gebaseerd op een aantal aandachtspunten: cultuur, promotie en het daadwerkelijk realiseren van een kennisomgeving. Ronald Groenendijk gaat in zijn verhaal uitgebreid in op de manieren waarop Getronics Consulting is omgegaan met het versterken van de cultuur van kennisdelen, het promoten, uitdagen en stimuleren en het daadwerkelijk neerzetten van een inspirerende kennisomgeving. Hij vertelt over de verschillende ict-tools die binnen Getronics beschikbaar worden gesteld, onder meer het nieuwe communicatiemiddel dat is ontwikkeld om kennis te delen, gebaseerd op wikitechnologie. De nieuwe filosofie van Getronics Consulting is gericht op het coproduceren: iedereen produceert mee, zonder dat de organisatie hierop direct stuurt. Er zit geen eindredactie op de wiki, iedereen kan 'editen' en iedereen is producent. 'Met de nieuwe visie op kennismanagement hebben we hier bewust voor gekozen: we gaan dit niet managen, we hebben dit losgelaten,' benadrukt Groenendijk.
De verdere ontwikkeling van het kennismanagement ligt volledig in handen van de medewerkers. Zij bepalen de volgende bouwsteen. Groenendijk is van mening dat de organisatie facilitator moet zijn, die de randvoorwaarden schetst, budgetsponsor is en enthousiasme heeft. Maar de verantwoordelijkheid moet je volgens hem vooral bij de gedreven professionals leggen. 'Zij moeten het gaan doen, dus laat hen bepalen. De gebruiker aan het roer, dat is belangrijk!'
15 praktijkverhalen over kennismanagement
Organisaties zitten van nature vol authentieke, informele verhalen die een waardevolle inkijk geven in de manier waarop er met kennis wordt omgegaan. De vijftien ervaringsverhalen in het boek '15 praktijkverhalen over kennismanagement' zijn afkomstig van Allen & Overy, Deloitte, Gemeente Amsterdam, Getronics Consulting, GGZ Delfland, ICIMOD, ING, Kennisland, KPMG Meijburg, McKinsey, Ministerie van Financiën, Politieacademie, Shell, Strukton Civiel en Winkwaves. Zij vertellen over de sociale, organisatorische en technologische aspecten van kennismanagement: over cultuur, mensen, middelen, processen, instrumenten en ict-tools.