Distributeur Bell Micro uit Almere zegt de laatste tijd een redelijke groei te hebben gerealiseerd op een aantal productcategorieën. De distributeur zegt samen met zijn resellers verder te groeien in specifieke markten. Dat zijn drie kanalen: industry, enterprise en commercial. Resellers worden verder ondersteund met verkooptrainingen en campagnes, zoals Guru.
Volgens Olaf Ouwens, Ivo Roersma en directeur Huib Klaassens van Bell Micro gaat de business redelijk goed. Klaassens: "De server business heeft het moeilijk, maar de storage en software business gaan redelijk goed. Om meer te groeien zet Bell Micro meer in op verticalisatie. De totale markt krimpt, daarom moet groei uit verticale markten worden gehaald. "
Bell Micro richt zich met zijn resellers op de bovenkant van de markt. De distributeur richt zich daarbij op drie markten: enterprise, commercial en industrial. Het industriële kanaal van Bell Micro levert opslag- en servercomponenten en -systemen aan bedrijven buiten het kanaal van it-wederverkopers, onder andere aan bedrijven die CCTV, automobiel-, medische, AV- en consumptieproducten maken. De wereldwijde logistieke en levenscyclusmanagementdienst zorgt volgens Bell Micro voor een optimale gegevensopslag en een correct beheer voor bedrijven waar elektrische toestellen aanwezig zijn. Het commerciële kanaal van Bell Micro is gericht op ondersteuning van wederverkopers op het gebied van software, systemen en opslag. Door zich in deze gebieden te specialiseren zegt de distributeur kennis en dienstenniveaus te bieden die aansluiten bij de credit- en logistieke faciliteiten die aan it-wederverkopers worden geleverd. Het bedrijvenkanaal (enterprise) van Bell Micro heeft ervaring met servers, opslag, beveiliging en software – die allemaal worden ondersteund door diensten voor en na verkoop. Bell Micro wil partners helpen om goede zakelijke kansen aan te trekken, vooral als ze onvoldoende vaardigheid in huis hebben of begeleiding nodig hebben bij een bepaalde technische toepassing.
Een speciale markt waar Bell Micro zich met zijn resellers op richt is onder andere ‘Digital Signage’, waarbij er een overeenkomst met Broadsign is getekend. Hierbij worden gecombineerde oplossingen verkocht zoals servers, storage en lcd’s met content. Klaasens: "De resellers leveren met Bell Micro een oplossing, want dat willen eindgebruikers. Het gaat om de combinatie servers, storage, software en service."
Om resellers te helpen bij de verkoop heeft Bell Micro opleidingen op basis van Kenneth Smith trainingen. Zo worden bijvoorbeeld samen met Symantec zulke trainingen aan resellers gegeven om de verkoop van Symantec-software een boost te geven.
Guru
Bell Micro heeft verder een doorlopende campagne onder de naam Guru. De campagne is primair gericht op het rekruteren van nieuwe resellers voor het IBM Express portfolio, waaronder IBM System x en volume storage. De campagne, die heel 2009 en 2010 zal doorlopen, bestaat uit een aantal (e)DM’s, de website www.bellguru.nl, diverse educatieve sessies en banners op diverse sites. Uitgangspunt van de Guru-campagne is het bieden van een server-alternatief aan resellers die op dit moment geen IBM-servers verkopen, maar wel geïnteresseerd zijn in een lucratief alternatief. De Guru geeft antwoord op diverse servervraagstukken, verkondigt serverwijsheden en loodst nieuwe partners in acht stappen door de IBM Express Selector Plus, een handige webtool waarin resellers een IBM-server kunnen configureren, maar bijvoorbeeld ook prijzen kunnen vergelijken met soortgelijke servers van andere fabrikanten.