De zoekmachine van Yahoo! stapt binnenkort over op de technologie achter Microsoft Bing. In ruil daarvoor gebruikt Microsoft de systemen van Yahoo! voor het tonen van betaalde koppelingen en advertenties naast zoekresultaten. Dat zijn de twee ondernemingen op 29 juli overeengekomen.
De bedrijven hopen met de samenwerking de snelheid en omvang van innovatie op het gebied van online zoekfunctionaliteit en gerichte advertentieplaatsing te stimuleren. Zoekopdrachten moeten door het combineren van de technologie van Bing en Yahoo! snellere en relevantere resultaten opleveren. Ook moeten de resultaten voor adverteerders meer waarde krijgen.
Uiteindelijk willen ze een vuist maken naar de grote concurrent Google, die momenteel heer en meester is op dat gebied. Door het bieden van een nieuw alternatief, zijn adverteerders 'niet meer afhankelijk van één bedrijf dat meer dan 70 procent van de zoekmarkt domineert', schrijven Microsoft en Yahoo! in een gezamenlijk bericht.
Volgens directeur Steve Ballmer van Microsoft levert de samenwerking de schaalgrootte op die zijn zoekmachine Bing nodig heeft om voldoende gebruikers en adverteerders aan zich te binden. Dat is nodig om voldoende relevante advertenties en zoekresultaten te kunnen leveren. Voor Yahoo! zou de overeenkomst een kans zijn om een belangrijke speler in de online media te blijven, zegt directeur Carol Bartz van Yahoo!. Zij heeft dan ook de volledige steun van de directie.
Vrijages
Het besluit om op deze manier samen te werken valt na een lange periode van vrijages tussen de twee technologiebedrijven. In februari 2008 bracht Microsoft een bod van 45 miljard dollar uit op het tanende Yahoo!, wat later werd verhoogd naar 47,5 miljard dollar. Het onlinebedrijf zag zijn marktaandeel in enkele jaren teruglopen tot ongeveer 20 procent en boekte tegenvallende financiële cijfers.
Uiteindelijk wees de voormalige algemeen directeur Jerry Yang van Yahoo! het miljardenbod van de hand, wat hem door veel aandeelhouders niet in dank werd afgenomen. Yang moest in november 2008 het veld ruimen. Microsoft heeft sindsdien geen nieuw bod op het internetbedrijf uitgebracht, hoewel de geruchten de laatste weken weer aanwakkerden.
De samenwerking geldt voor tien jaar.