LinkedIn, het online netwerk voor professionals heeft in een jaar tijd een explosieve groei doorgemaakt in Nederland. Uit de Grote Marketing Enquête 2009, die mede in opdracht van WebAds is uitgevoerd, blijkt dat LinkedIn voor Nederlandse marketeers inmiddels verreweg het meest gebruikte social network is, zowel voor privé- als marketingdoeleinden.
Maar liefst 80% van de marketeers linkt maandelijks, 60% zelfs wekelijks. Uit de Enquête blijkt dat LinkedIn door marketeers nu al het meest wordt ingezet voor marketingdoeleinden en veel marketeers willen LinkedIn nog dit jaar gaan inzetten om gericht business-to-business doelgroepen te bereiken.
Tjeerd Kooij, Managing Partner WebAds: "LinkedIn is extreem snel gegroeid in Nederland. Dat het netwerk een effectief instrument is om contacten op te doen en te onderhouden en zaken te doen is geen nieuws meer. Maar de grote populariteit van LinkedIn voor B2B-marketing doelstellingen is ook voor ons opvallend. Het grote voordeel van LinkedIn voor adverteerders is de beschikbaarheid van zeer betrouwbare profielen. Wij hebben inmiddels 1,2 miljoen B2B profielen ter beschikking die wij als totaal kunnen bereiken, maar waarvan we ook zeer veel informatie hebben. Dat potentieel wordt nu nog te weinig gebruikt door adverteerders. Wij kunnen in detail targeten. Zo kunnen we targeten op alle top 500 C-level executives, MKB’ers, marketing managers etc. Maar ook op geslacht, werklocatie, werkervaring en andere relevante kenmerken. Daarmee kunnen zeer gerichte campagnes worden gevoerd. Uit de Grote Marketing Enquête blijkt dat LinkedIn voor marketeers inmiddels relevanter is dan bijvoorbeeld YouTube of Hyves. Door de toepassing van gerichte targeting zal dat belang alleen maar toenemen."