Qua gebruikersvriendelijkheid zijn we terug in de tijd gegaan om van de brede beschikbaarheid van internet gebruik te maken. Wat is RIA? Klinkt moeilijk, wordt het weer eenvoudig?
Van terminal-schermen vol lettertjes naar grafische interfaces als Windows, ondanks dat er ruimte tot verbetering is, zijn applicaties gebruikersvriendelijker geworden. Vreemd dat de laatste jaren een aantal applicaties een flinke stap terug neemt. Hoe komt dat? Steeds meer applicaties werken via internet. Een aantal voordelen hiervan zijn dat er geen (of weinig) software geïnstalleerd hoeft te worden, het netwerk eenvoudig werkt en applicaties op verschillende systemen (Windows, Mac, Unix, etc.) draaien. Nadeel is dat de webbrowser als applicatie-omgeving gebruikt wordt, misbruikt eigenlijk, want een browser is gemaakt om door content op het internet te bladeren. Maar de kracht van internet is groot en de limitatie van de browsertechnieken (html, Javascript) worden steeds verder opgerekt om RIA, rich internet applications, te realiseren.
RIA, de kans is groot dat je er al regelmatig mee werkt; webmail, internetbankieren, online hypotheek calculator, intelligente formulieren, interactieve portals en web content management-omgevingen. Naast nieuwe applicaties, bijvoorbeeld in de marketing- en self service-sfeer, worden steeds meer traditionele applicaties gerealiseerd. Al deze applicaties zullen gebruikersvriendelijker worden om de strijd om de klant te winnen.
Er wordt niet alleen om de klant gestreden, ook aan de kant van de bouwers. Wie heeft er niet eens Flash geïnstalleerd in zijn browser? Daarmee worden de mogelijkheden binnen de browser uitgebreid. Adobe heeft Flash, Microsoft antwoord met Silverlight. Het is efficiënter als applicaties zonder plugin functioneren, zo bestaan er tal van Javascript gebaseerde open frameworks als YUI , Prototype, Dojo en Jquery, maar zijn er ook tal van high end commerciële oplossingen.
Deze wereld wordt steeds groter, internet en mobiel zijn zelfs in derde wereld geen onbekende meer. Het bereik van deze applicaties neemt dus een vogelvlucht. Genoeg reden tot strijd, maar hoe lang zal het duren voordat applicaties weer eenvoudig worden? Of willen we gewoon te veel? Als je het mij vraagt heeft de klant, wij allemaal dus, steeds meer macht om dat zelf te bepalen!
Ik heb het verhaal 2 keer bekeken, maar ik kan niet anders dan concluderen dat het een inhoudsloos verhaaltje is wat de link met de titel mist
Ik maak er uit op dat de schrijver ten strijde wil trekken om terug te gaan naar de begintijd van internet toen de browser slechts in staat was om statische content te tonen. Ik wens hem veel succes.
Ik kan de inhoud van het stuk ook niet helemaal volgen. Wel wil ik kwijt dat de gemiddelde webinterface te statisch en te muisgericht is. Veel klikwerk voor weinig informatie.
Om even je saldo te bekijken, of een overboeking te doen, is dit niet erg. De informatie die je daarbij opvraagt, of de gegevens die je hierbij verwerkt is/zijn immers beperkt.
Een ander verhaal wordt het wanneer je de godganse dag voor je kernwerkzaamheden afhankelijk bent van een statische, inefficiente en niet transparante webinterface, waarvan de keuze slechts gebaseerd is op een (eng) kostenplaatje van een manager.
“maar hoe lang zal het duren voordat applicaties weer eenvoudig worden?
Dat begint in mijn ogen met het CENTRAAL zetten van de mens en het afstemmen op de menselijke informatie opname capaciteiten bij het ontwerpen van een G(raphic) U(ser) I(nterface). Via RIA, truus, bep of andere ontwerp en software bouwmethodes.
De hamvraag bij elk GUI ontwerp zou moeten zijn:
“Hoeveel informatie kan een mens in 1 oogslag bevatten?”
Hedendaagse websites en GUI-designers kwakken maar wat soorten en smaken Content Management System (CMS) output – gedreven door bla bla bla “web 2.0” technologie – totaal ongeordend en ongerelateerd op je beeldscherm. (zie hier het voorbeeld)
Aan jou – als lezer van deze brei – weer de taak om hier weer wijs uit te worden. Mijn inziens een waardeloze design attitude.
Als je zoveel “web 2.0 technologie” ter beschikking hebt, gebruik die dan ook om de info-feed OP DE MENS aan te sluiten en niet andersom. Hoog tijd dat psychologie examen onderdeel gaat uitmaken van alle (gui,web) design opleidingen.
Voorbeeldje ter illustratie:
Een schilderij vrs Homepage van Computable.nl
Schilderij:
– Kleuren, beelden, vormen die in overeenstemming en harmonie op elkaar aansluiten.
– Alles waarneembaar in 1 oogopslag
– Alle (relevante) informatie zichtbaar bij waarneming
– Geen overload aan informatie
Homepage Computable:
– total versplintering van informatie,
– een hoop onrelevante informatie
– kakafonie van advertenties, tekst, plaatjes
– 2,5 – 3 x groter dan je beeldscherm, dus moet je scrollen!
“Back to the GUI design drawing board”