Hardwareleverancier Honeywell levert zo'n tweehonderd Dolphin 7900-terminals aan Riool Reinigings Service (RRS) in Enschede. De mobiele apparatuur damt de papierstroom binnen het bedrijf in en bekort de wachttijden voor medewerkers langs de weg. De investering is in een half jaar terugverdiend door een daling van de administratieve kosten en een gestegen productiviteit van de rioolreinigers.
RRS is een rioolreinigingsbedrijf dat in het hele land actief is. Het bedrijf kende eerst een systeem van werkbonnen. Als er een opdracht binnenkwam, werd deze door planners ingepland. Wanneer een monteur een klus had afgerond, belde hij naar kantoor om te horen waar hij voor de volgende opdracht heen moest. Gemiddeld stond een monteur een half uur per dag in de wacht.
Doordat de papieren bonnen niet meer handmatig ingevoerd hoeven te worden, zijn de administratieve kosten gedaald. De verbetering is het duidelijkst te merken in het aantal opdrachten dat per dag afgehandeld kon worden. Voorheen lag dat aantal tussen de 1500 en 1600 stuks. Nu worden gemiddeld 2000 opdrachten per dag verwerkt.
Systeemupdates
Eerder werkte RRS met handheld terminals van een andere leverancier. Toen deze aan vervanging toe waren, besloot het bedrijf ze te upgraden met mobiele computers van Honeywell. De Honeywell Dolphin 7900 biedt 6.0 GPRS, een kleurenscherm, toetsenbord en automatische systeemupdates. Hiermee kunnen de planners op elk moment de planning veranderen en dit meteen doorgeven aan de medewerkers in het veld.
RRS berekende in drie jaar de investeringen te hebben terugverdiend. Het bedrijf was echter al na een half jaar uit de kosten, doordat minder geld in de administratie ging zitten en meer opdrachten werden uitgevoerd.
Ontcijferen
'Doordat er geen werkbonnen meer ingevoerd hoeven worden, hebben we minder administratieve handelingen', zegt algemeen directeur Michel Schippers van RRS. 'Daarnaast worden minder fouten gemaakt in de rekeningen, doordat alle informatie digitaal beschikbaar is en dus geen handschriften meer hoeven te worden ontcijferd. Hierdoor is de doorstroming veel sneller. Een opdracht is nu binnen een week gefactureerd en afgehandeld.'
Honeywell Scanning & Mobility implementeerde samen met software integrator Improvement IT de handterminals.
Volgens mij kan het nog efficienter: gebruik een hogedrukspuit i.p.v. een handheld!
“Een opdracht is nu binnen een week gefactureerd en afgehandeld.” Als klant zou ik liever zien dat een verstopte riolering eerst ontstopt wordt (= “afgehandeld”), en dat er dan pas gefactureerd wordt. Voor de klanttevredenheid zou het dus goed zijn om de software nog een beetje aan te passen.