Ict-bedrijf IBM koopt voor ongeveer 1,2 miljard dollar (840 miljoen euro) SPSS. Dat is een Amerikaanse leverancier van software die bedrijfsgegevens analyseert en er voorspellend gedrag uit kan distilleren. Deze programma's worden ondergebracht in IBM's Information on Demand-portfolio. IBM zegt de producten van SPSS te blijven ondersteunen en verder ontwikkelen. De overname moet nog worden goedgekeurd door de aandeelhouders en de mededingingsautoriteiten.
IBM richt zich de laatste tijd veel op het onderwerp business analytics. Zo begon de dienstverlener kortgeleden een aparte divisie Business Analytics and Optimization Consulting. Analisten van onderzoeksbureau IDC verwachten in 2009 een groei van 4 procent in dit onderdeel van de softwaremarkt, ten opzichte van een jaar eerder. Business analytics zouden goed zijn voor een wereldwijde omzet van 25 miljard dollar.
Een belangrijk onderdeel van business analytics betreft het voorspellen van bedrijfsresultaten met behulp van predictive analytics (voorspellende analyse), iets waarmee SPSS zich de laatste jaren uitdrukkelijk profileert. Daaronder worden activiteiten als advanced data capture, data mining en statistische analyse verstaan. Met deze toepassingen kunnen organisaties trends en patronen uit actuele en oude bedrijfsgegevens distilleren en daarmee toewerken naar voordelen ten opzichte van hun concurrenten. Bedrijven kunnen de software ook gebruiken om kredietrisico's te verkleinen, fraude te beperken en klantenloyaliteit te vergroten.
Hollywood
Predictive analytics wordt bijvoorbeeld gebruikt bij het voorspellen van het aantal bezoekers van Hollywood-films. De voorspellingen worden onder meer gebaseerd op het scenario, de acteurs en hun man/vrouw-verhouding, de locatie en het jaargetij waarin de film in première gaat. Ook verschillende Nederlandse politiekorpsen maken gebruik van de software.
Het hoofdkantoor van SPSS staat in het Amerikaanse Chicago. In Nederland heeft het bedrijf een vestiging in Gorinchem. Daar werken ongeveer dertig mensen.
Ik ben benieuwd wat ze ermee gaan doen. Zou natuurlijk mooi zijn als het compleet geintegreerd wordt met Cognos 🙂
Ha, dit doet mij aan goede tijden herinneren! Al in de jaren tachtig werkte ik met SPSS; het was toen nog niet eens voor de PC beschikbaar. De eerste vraag die ik stelde aan de mede-studenten die de data aanleverden was “wat wil je bewezen zien”. Door de vraagstelling een klein beetje aan te passen kon je nagenoeg ieder gewenst resultaat krijgen. Kortom, statistische significantie ligt niet allen in de data maar vooral ook in de vraagstelling. Lang leve de statistiek! 🙂
IBM neemt hiermee een voorsprong op SAP, Oracle en Microsoft. Het wordt aardig om te zien wat dat allemaal gaaat betekenen. Oracle en SAP vliegen BI (en data warehousing) aan vanuit hun ERP/CRM pakketten en lijken hun klanten nar een volledige stack te dwingen. Maar wat dan met al die applicaties in grote bedrijven die niet uit de SAP/Oracle hoek komen? IBM (en in mindere mate) Microsoft bieden een onafhankelijk platform voor data integratie vanuit willekeurig welk pakket end an de BI spullen, waarbij Microsoft het nadrukkelijk gaat koppelen aan Office (Excel!!). En afwachten of Jim Goodnight van SAS het weet vol te houden om zich niet over te laten nemen…
Ik neem aan dat bij SAS de vlag werd uitgehangen! Immers, IBM zal voorlpig SPSS nog niet kunnen integreren in hun portfolio, SPSS zal een vertrek van medewerkers zien, de innovatie bij SPSS ligt voorlopig stil en klanten zijn mogelijk bang gevangen te raken in het grote IBM web. Op de lange termijn is het een verstandige zet (IBM krijgt ondertussen een potentieel prima BI stack) maar op korte termijn blijft SAS nu alleen over als onafhankelijke leverancier met een sterke analytics propositie.
@jorgen en Ad.
Vlak de mogelijkheden niet uit van Microstrategy. Prima integratie en goed/beter te beheren dan SAS.
CapGemini Bas zet het plaform bij veel klanten in.