Ict-bedrijf IBM koopt voor ongeveer 1,2 miljard dollar (840 miljoen euro) SPSS. Dat is een Amerikaanse leverancier van software die bedrijfsgegevens analyseert en er voorspellend gedrag uit kan distilleren. Deze programma’s worden ondergebracht in IBM’s Information on Demand-portfolio. IBM zegt de producten van SPSS te blijven ondersteunen en verder ontwikkelen. De overname moet nog worden goedgekeurd door de aandeelhouders en de mededingingsautoriteiten.
IBM richt zich de laatste tijd veel op het onderwerp business analytics. Zo begon de dienstverlener kortgeleden een aparte divisie Business Analytics and Optimization Consulting. Analisten van onderzoeksbureau IDC verwachten in 2009 een groei van 4 procent in dit onderdeel van de softwaremarkt, ten opzichte van een jaar eerder. Business analytics zouden goed zijn voor een wereldwijde omzet van 25 miljard dollar.
Een belangrijk onderdeel van business analytics betreft het voorspellen van bedrijfsresultaten met behulp van predictive analytics (voorspellende analyse), iets waarmee SPSS zich de laatste jaren uitdrukkelijk profileert. Daaronder worden activiteiten als advanced data capture, data mining en statistische analyse verstaan. Met deze toepassingen kunnen organisaties trends en patronen uit actuele en oude bedrijfsgegevens distilleren en daarmee toewerken naar voordelen ten opzichte van hun concurrenten. Bedrijven kunnen de software ook gebruiken om kredietrisico’s te verkleinen, fraude te beperken en klantenloyaliteit te vergroten.
Hollywood
Predictive analytics wordt bijvoorbeeld gebruikt bij het voorspellen van het aantal bezoekers van Hollywood-films. De voorspellingen worden onder meer gebaseerd op het scenario, de acteurs en hun man/vrouw-verhouding, de locatie en het jaargetij waarin de film in première gaat. Ook verschillende Nederlandse politiekorpsen maken gebruik van de software.
Het hoofdkantoor van SPSS staat in het Amerikaanse Chicago. In Nederland heeft het bedrijf een vestiging in Gorinchem. Daar werken ongeveer dertig mensen.