Bij de Nederlandse vestiging van Infotec, fabrikant van grootvolumeprintmachines, verdwijnen zestig banen door de integratie met moederbedrijf Ricoh. Het gaat vooral om administratieve functies die door de integratie dubbelop zijn, vertelt strategiedirecteur Peter Sprenger van Ricoh. De personeelsleden van de verkoop en dienstverlening behouden wel hun baan. Bij Infotec werken 250 mensen.
Sprenger: 'De maatregel heeft alles te maken met de al lang geplande integratie met Ricoh en slechts weinig met de economische situatie. Alles gebeurt in harmonie met vakbonden en ondernemingsraad.' Het bedrijf bespreekt een sociaal plan. De feitelijke integratie vindt volgens de directeur plaats 'tegen het eind van het jaar'.
Infotec werd in 2005 door Ricoh overgenomen. Het is niet waarschijnlijk dat de merknaam Infotec blijft bestaan. 'We buigen ons pas over de naamgeving zodra de integratie is afgerond.' In het verleden had Ricoh diverse merknamen in gebruik, maar het bedrijf heeft nu het beleid om alleen de naam Ricoh te hanteren. Sprenger kan niet zeggen of de vestiging van Infotec, in Woerden, uiteindelijk wordt opgeheven. 'Ricoh werkt met regionale branchekantoren en we kijken pas later wat met het pand in Woerden gebeurt', zegt hij.
Production printing
Infotec was een vooraanstaande leverancier van apparatuur voor 'production printing', waarmee grote volumes kunnen worden geprint. Door de overname wilde Ricoh toegang krijgen tot de grootschalige grafische en reprografische markten, vertelt Sprengers. Tot dusver leverde Ricoh voornamelijk hardware aan repro-afdelingen van grote bedrijven. Production printing, ict-dienstverlening op het gebied van printing en document management, en de uitbesteding van printactiviteiten, zijn de drie nieuwe peilers van het bedrijf. Sprengers vertelt dat zijn bedrijf binnen acht jaar de helft van de omzet uit deze activiteiten wil halen. Nu is dat nog minder dan 20 procent.
Niet te geloven dat die verloren banen allemaal door de huizenmarkt in Amerika komt !
Dus van Danka is nu niks meer over?