Het Amerikaans-Belgische securitybedrijf Vasco, bekend van de veelgebruikte Digipass, moest in de halfjaarcijfers van 2009 op zowat alle vlakken een serieuze achteruitgang toelaten. In de banksector is nu eenmaal de geldkraan dichtgedraaid.
"Bestellingen uit de banksector blijven over kleinere hoeveelheden te gaan dan voorheen en lijken vooral gebaseerd te zijn op korte termijnnoden", zegt president en coo Jan Valcke in een persbericht. "Hoewel we een groeiende activiteit zien van banken in onze pijplijn, verwachten we niet dat de huidige situatie aanzienlijk zal wijzigen tot het vierde kwartaal van dit jaar."
U leest het: Vasco voelt de crisis, precies door zijn relatieve afhankelijkheid van de bankenwereld. In de halfjaarresultaten ging de omzet 26 procent achteruit tot 47,6 miljoen dollar. De nettowinst bedroeg 5,5 miljoen dollar, 55 procent lager dan een jaar eerder. De operationele winst klokte 59 procent lager af op 8,8 miljoen dollar. De EBITDA zakte 50 procent tot 8,5 miljoen dollar.
Hoopvol, zo klinkt het bij het bedrijf, is dat de strategie om te focussen op onder meer de enterprise securitymarkt begint te lonen. Het bedrijf spreekt van een duidelijke vooruitgang in die sector die de bankendip wat compenseert. In het eerste half jaar won Vasco 707 nieuwe klanten, onder wie 612 enterprise securityklanten. Al is dat aantal nieuwe klanten "niet indicatief voor toekomstige omzet".