Avaya, leverancier van communicatie systemen heeft aangekondigd dat het voor 475 miljoen dollar de enterprise divisie van Nortel overneemt. Dit is voor Nortel, na het afstoten van de mobiele netwerktak, het tweede deel van het tafelzilver dat verkocht wordt. Nortel zal de resterende delen later dit jaar willen verkopen en saneert zichzelf daarmee uit de markt. De vraag is nu, wat moet Avaya hier mee? MarketCap is van mening dat Avaya hier een investering in het verleden doet.
Nortel heeft geen actueel portfolio meer en het marktaandeel is de laatste jaren drastisch afgenomen. Ondanks dat Avaya met de overname haar marktaandeel aanzienlijk vergroot, ziet het er naar uit dat Avaya investeert in de aanschaf van een aflopende zaak. Een groot verloop van de Nortel klanten lijkt de enige zekerheid.
Actuele cijfers
Tot nu toe bekleedt Avaya in Nederland de vierde positie qua aandeel in installed aantal voice poorten. Met een huidig aandeel van ruim 10 procent wordt Avaya nu nog voorgegaan door Siemens, Aastra (met daarin onder andere de voormalige Ericsson systemen) en de NEC-Philips combinatie. Met de overname van Nortel, de huidige nummer 6 met een aandeel van 9 procent, weet Avaya dus flink te klimmen in de ranglijst. Echter wel binnen een markt die continu kleiner wordt c.q. krimpt.
Momenteel is Avaya alleen in de financiële sector de marktleider met 21 procent van alle poorten. Na een overname van Nortel weet Avaya de nummer één positie binnen de traditionele PBX-markt te verwerven in het handelssegment, in de zakelijke dienstverlening en in het segment ICT & Utilities. In de financiële sector wordt de al bestaande leidende positie flink uitgebouwd. Sectoren waar Avaya het meeste voordeel zou weten te realiseren, zijn het handelssegment (groei 111%), de transport sector (groei 149%) en ICT & Utilities (groei 102%).
Realiteit van de markt
De laatste jaren is de ene na de andere oudgediende van de traditionele telecom markt in de problemen gekomen, uit de markt verdwenen of opgekocht door een concurrent. Avaya, de overnemende partij van heden, kwam rond 2001 in de problemen. Lucent Technologies kwam in zwaar weer en besloot een groot deel van haar organisatie af te splitsen, waaronder haar BCS divisie, het huidige Avaya. Lucent stootte haar BCS af zonder al te veel financiële middelen daar bij mee te geven. Avaya was de eerste jaren dan ook zelf een potentiële prooi voor een overname, bijvoorbeeld door Nortel of Cisco.
Siemens, een andere grootheid, kwam daarna in de problemen en verkocht in diverse landen haar enterprise divisie. Aastra kocht de laatste jaren een lappendeken bij elkaar, waarbij als grootste "lap" Ericsson overgenomen werd. Van het eens zo trotse Ericsson is op gebied van spraak toepassingen weinig meer over dan ‘mobiele’ toepassingen. Na jaren in de etalage gestaan te hebben, werd de telecom divisie van Philips overgenomen door NEC en heet nu NEC-Philips. En dan Alcatel dat fuseerde met Lucent en Alcatel-Lucent werd, waarbij direct de ene sanering na de andere zou volgen.
Alfred den Besten van MarketCap International: "Vanaf de intrede van IP als transportprotocol voor spraaktoepassingen is de traditionele telecom markt meer en meer geconfronteerd met de snelle en innovatieve IT markt. Spraak is geworden tot datatransport en de IT bedrijven zijn aan de boom gaan schudden, de ene na de andere traditionele telecomreus is er inmiddels uitgevallen. Sommige van deze leveranciers proberen hun verlies aan markt en marktaandeel te compenseren door overnames binnen de traditionele markt. Bedrijven zoals Nortel, Siemens en Avaya hebben niet adequaat gereageerd op ontwikkelingen zoals managed VoIP en Hosted Voice. Men heeft te lang de bestaande roadmaps gevolgd en de macht lag intern bij de klassieke producthouses. Natuurlijk werden er continu nieuwe features ontwikkeld voor en bij de bestaande voice platformen, maar echte innovaties werden meestal intern tegengewerkt. Het is opmerkelijk dat Avaya ooit een kwalitatief hoogstaande datacom productlijn had (Cajun), maar dat men die gewoon opgeheven heeft. Juist binnen deze productlijn had in potentie een ideale IP Voice productlijn gezeten. Verder heeft Avaya noch Nortel een duidelijke visie op gebied van Unified Communication en/of de High Performance Workplace. Het ontbreekt bij beide bedrijven aan een duidelijke en goed gecommuniceerde visie op dit gebied. Wanneer men naar de overnames binnen de IT industrie op dit gebied bekijkt, dan lijken die logischer. Cisco en Google nemen bijvoorbeeld partijen over om zo hun eigen innovatiekracht te versterken, de overnames verrijken de organisatie. En juist in de huidige markt gaat het om innovatie en niet om consolidatie".
Een goed voorbeeld van een bedrijf dat zich profileert als trendsetter op gebied van Hosted Voice is Voipro (www.voipro.nl). MarketCap heeft Rob Kurver, CEO van Voipro gevraagd om te reageren op de overnamen van Nortel: "De ene dinosaurus eet de andere op, men koopt marktaandeel in de tanende markt van bedrijfstelefooncentrales. Dit terwijl de rest van de wereld met cloud computing, en telefonie als een van de oplossingen binnen deze clouds bezig is. De wereld lijkt te snel te gaan voor deze traditionele telecombedrijven, men klampt zich vast elkaar en neemt elkaar daarom over. Je zou toch verwachten dat men eerder bedrijven als Voipro zou overnemen, hoewel dat wel botsing der bedrijfsculturen zou opleveren". Kurver gaat verder: "Ik begrijp uiteraard wel dat Avaya in de US marktaandeel koopt, Nortel heeft daar echt een leidend marktaandeel. Maar als ik CEO van Avaya zou zijn, dan zou ik mij toch echt zorgen maken over het mergen van de 2 giga-clubs. De productlijnen moeten samengevoegd worden, marketing in lijn gebracht, etc. Of het kan ook zijn dat Avaya alleen de klantenbase gekocht heeft. Het lijkt er op dat de oude telecom giganten aan het consolideren zijn, om vervolgens in 2, 5 of met geluk 10 jaar tijd definitief om te vallen. In plaats van innovatie te kopen, neemt de ene reus de andere over en gaan ze samen nog logger en nog minder efficiënt verder".
Kurver van Voipro maakt zich ook zorgen over het kanaal, naar zijn bevindingen hebben de van oudsher telecom resellers toch al de nodige overnames voor de kiezen gehad. Het lijkt volgens Kurver een beetje op de ontwikkelingen in de auto industrie: "Chrysler koopt Hyundai en dan staat er in eens Chrysler achter op zo’n auto, maar dan is het niet in eens een andere auto. Met als resultaat de deplorabele staat waarin deze industrie zich bevind. Vele duizenden dealers gaan out of business door het gebrek aan innovatie en veerkracht. Dit lijkt mij een duidelijke waarschuwing voor de dealers die afhankelijk zijn van leveranciers zoals Avaya en Nortel. Dat zelfde gebeurde natuurlijk al in het verleden met alle kleine PBX-leveranciers die Lucent BCS (nu Avaya) opkocht en vervolgens niet integreerde in haar bestaande productlijnen. Sterker nog diverse overnames werden eigenlijk na een aantal jaren uit de markt gehaald. Wat ik mis, is waar het echt over gaat. Het gaat alleen maar over ijzer bij elkaar voegen. Maar een duidelijke visie op gebied van slimmer werken, flexibeler werken, concurrentie voordelen voor klanten, en dat zie ik totaal niet. Het is oude wijn in nieuwe zakken en de klanten en dealers betalen uiteindelijk altijd de rekening".
Dit artikel lezende weergeeft het gebrek aan research van Marketcap als ook de CEO van Voipro.
Om het noodlijdende Nortel te redden is men overgegaan tot verkoop van onderdelen.
De Bedrijfs-commnunicatie-tak wordt door AVAYA overgenomen.
Wat daarin/daarna precies gaat gebeuren is nog niet duidelijk, dus ijzer bij elkaar voegen is te kort door de bocht.
Alsook hebben beide bedrijven wel degelijk een visie, welke hun volwassenheid aanduidt.
Men zit beide al jaren in de business en dit is te zien in het productportfolio alsook functionaliteiten.
Hier kan Cisco nog een puntje aan zuigen, want die zijn wat functionaliteitenbetreft nog lang niet zo volwassen.
Het klopt dat de adoptie van nieuwe ontwikkelingen niet snel genoeg wordt opgenomen in hun strategie, maar daar valt aan de andere kant wat voor te zeggen:
in de praktijk zie ik nog teveel dat bedrijven die in eerste instantie een managed-voice, of full-ip achtige Cisco/Microsoft oplossing nemen, daarvan spijt hebben,daar de systemen allesbehalve stabiel zijn en niet de functionaliteit bieden die men dacht te krijgen.Men grijpt dan toch terug naar bewezen leveranciers die al jarenlang voice-oplosssingen leveren.dit heeft deels te maken met voorbereidings en implementatie-fouten , maar ook zeker de valse verwachtingen die de jongere spelrs op deze makrt scheppen.
Innovatiekracht is belangrijk, maar daar communicatie bij bedrijven een kritische applicatie is, moet men zich eerst maar eens bewijzen in de praktijk.
Vergeet niet, dat veel grote providers die sinds kort begonnen zijn met leveren van managed-voice vaak een Nortel,AVAYA of Siemens in hun “cloud”hebben staan, die de klanten van spraak voorzien.
grote bedrijven met diverse complexe communicatiestromen en veel vestigingen ontkomen er vooralsnog niet aan om een “Dinosaurus” te gebruiken, omdat de jonge spelers nog niet goed in staat zijn om een goede betrouwbare oplossing te bieden(en dan heb ik het nog niet eens over Callcenters).
mijn conlusie is dat dit artikel een gebrek aan inzicht in de bedrijfstelefoniemarkt weergeeft, alsook in wat de klant echt wil.