Er zijn van die initiatieven waar je van denkt; waarom heb ik die zelf niet bedacht? Een tijdje terug zat ik met buurman Henk (ict'er van beroep) in de zomerhitte een biertje te drinken, toen hij zijn beklag deed over al die vragen die hij uit de buurt krijgt over pc-problemen.
Als je ict'er van beroep bent, weet namelijk iedereen uit je omgeving je te vinden als je pc een virus heeft opgelopen of de printer het niet doet. Nou ja problemen, vaak is het gebrek aan kennis. Iedereen kan tegenwoordig overal een pc kopen. Of het nu om warenhuizen gaat, zelfs de supermarkt Aldi heeft ze in de schappen staan. Maar dan? Hoe krijg je zo'n ding aan de praat? Hoezo software installeren? Of hoe krijg ik alle randapparatuur weer draaiende?
Gelukkig heeft de buurman er verstand van. Alleen, hij had al een stuk of tien pc's ter reparatie in huis. Van familie, de sportclub en de andere buren. Natuurlijk zijn er in onze woonplaats verschillende computerwinkels die particulieren kunnen ondersteunen. Maar daar moet je wel voor de dienstverlening betalen. Dus daat iedereen pas heen als buurman zegt dat hij ècht niet kan helpen. Vaak mede omdat er slechts een half pakket is aangeschaft. Eerlijk gezegd: de lokale pc-dealer heeft natuurlijk ook liever een klant, die een compleet (service)pakket aanschaft. Voordeel van het klussen voor de beroeps-ict'er is het krijgen van vele flessen drank, VVV-bonnen en andere cadeautjes. Bovendien word je (eindelijk) zeer gewaardeerd door je omgeving!
Maar wat dacht u van het initiatief Studentaanhuis? Ik vind het een perfecte vinding; eerste hulp op digitaal gebied. Het overschot aan kennis bij ict-studenten koppel je aan het gebrek aan kennis bij oudere generaties. Ik had het bijna zelf kunnen bedenken. Nadeel is dat dit initiatief het platteland nog niet zo goed bedient, maar mijn buurman is er in ieder geval blij mee.
Robert van Vliet is adviseur e-overheid.
Nog een goed idee: “Student aan bedrijf”
Dan leren alle pc-eindgebruikers eens ZELF hun computerkennis upgraden naar een nivo, waardoor ze zelfstandig met een pc kunnen werken, zonder daarbij steeds terug te moeten vallen op de ict afdeling of helpdesk.