Softwareleverancier Exact uit Delft heeft de omzet in het eerst halfjaar 2009 met een kleine tien procent zien dalen tot 117,6 miljoen. De wist daalde met twaalf procent naar 15 miljoen euro. De kosten werden met bijna 9 procent teruggebracht, het personeel met 4 procent tot 2300. Volgens Exact-ceo Rajesh Patel is het bedrijf erin geslaagd erger te voorkomen. ‘Ik ben tevreden over het aanpassingsvermogen en de flexibiliteit van onze mensen.’
De omzetdaling bij softwareleverancier exact doet zich vooral voor doordat het bedrijf minder nieuwe klanten aan zich wist te binden dan in het eerste halfjaar van 2008. De omzet uit licenties daalde met ruim 30 procent tot 26 miljoen euro. De omzet uit diensten liep met bijna 17 procent terug tot 23,7 miljoen euro. Onderhoudsopdrachten brachten daarentegen een kleine 6 procent meer in het laatje, namelijk zo’n 68 miljoen euro.
De hogere inkomsten uit onderhoud kwamen vooral door contractvernieuwingen en een verhoging van de prijzen. Het onderdeel Exact Online bleef sterk groeien. Het aantal abonnementen steeg met 45 procent tot boven de 10.000. Belangrijke nieuwe contracten werden gesloten met onder andere medicijnfabrikant Pfizer, reisbureau TUI en wandelwagenfabrikant Bugaboo.