Ik krijg vanuit zowel Nederlandse marktpartijen als analisten signalen dat Indiase leveranciers steeds beter voet aan de grond krijgen in onze contreien. Zo groeide het percentage van de omzet behaald in continentaal Europa van bijvoorbeeld Tata Consulting Group in het afgelopen kwartaal van 10,1 naar 11,0 procent . Dit laat echter onverlet dat ook de meeste Indiase leveranciers momenteel moeilijke tijden doormaken en dat de totale omzet van de meeste partijen een lichte krimp laat zien. Wat ik mij in dit opiniestuk afvraag is echter hoe de omzetten er voor Indiase partijen over tien jaar uitziet als de Chinese overheid besluit om (ict-)dienstverlening als nieuwe speerpunt te benoemen om op die manier de economische afhankelijkheid van de industrie te verminderen.
Er zijn volgens mij drie belangrijke redenen waarom Indiase leveranciers pas recentelijk serieus voet aan de grond krijgen in continentaal Europa. Dit is allereerst onze relatieve behoudendheid ten opzichte van Amerikaanse en Engelse partijen (met uitzondering van Nederlandse multinationals). De tweede reden is de oriëntatie van India op de Engelse taal en de laatste reden is het vermogen van Indiase partijen om diensten aan te bieden die meer aansluiten op de lockle vraag.
De vraagstelling in een Amerikaans uitbestedingcontract kan zo eenvoudig zijn als ‘het leveren van 50 FTE die netwerkmanagement verrichten voor drie vestigingen'. In Nederlands zijn we, mede door de brede adoptatie van ITIL, gewend om op een meer geavanceerde wijze onze vraag te definiëren. Bijvoorbeeld ‘het beschikbaar stellen van een 100 Mb netwerkbandbreedte voor werkstations met een responsetijd van X en een beschikbaarheid van Y'. Deze laatste vraagstelling vraag om een meer volwassen organisatie die denkt vanuit eindgebruikersperspectief.
Verschillende Indiase leveranciers hebben intussen tien of meer jaar ervaring opgedaan in de Verenigde Staten en hebben daar met vallen en opstaan geleerd om ook meer ‘geavanceerde' diensten te leveren. China is waar India tien jaar geleden was, maar leert snel. Verschillende Chinese ict-dienstverleners zijn momenteel actief op de Amerikaanse markt en de Chinese cultuur een beetje kennende, gaan ze voor goud. Zo was het hier nog onbekende Chinese Neusoft in staat om in 2009 een plaats te verwerven op het lijstje overperformers van Black Book's leveranciersonderzoek. Ik sta dan ook niet vreemd te kijken als de eerste Chinese ict-dienstverleners binnen vijf jaar via het Verenigd Koningrijk de oversteek maakt naar continentaal Europa.
Het wordt allemaal nog interessanter (maar lastiger voor Indiase en Nederlandse leveranciers) als de Chinese overheid centraal besluit te investeren in de ict-sector. Met miljarden aan reserves en een centraal geleide economie kan China zo nog een geduchte tegenstander worden van India. Hoe het landschap er over tien jaar uitziet, blijft echter een verrassing, omdat beide landen beschikken over sterke en zwakke punten. Zo kan China sneller schakelen door het gebrek aan democratie en inspraak. Ook is het percentage analfabeten in China lager dan in India (in China kan 90 procent lezen en schrijven, in India 45 procent). Het gebrek aan tolerantie in China ten opzichte van India is echter een serieus minpunt, omdat een open samenleving over meer innovatief vermogen beschikt. Een van mijn twijfels is dan ook of Chinese leveranciers in staat zullen zijn om innovatieve ict-diensten te leveren of het moeten hebben van goedkopere kopieën van ict-diensten die anderen hebben bedacht.
Maar een ding is echter zeker: de Chinezen komen eraan en dat betekent nog meer dynamiek en uitdaging voor Nederlandse ict-dienstverleners.
China is voor ons ook een nieuwe markt. Er staat binnenkort een kennismaking met de General manager van SENSO SOFTWARE te wachten. Oost Europa, India, Zuid Amerika en de VS coveren wij behoorlijk, maar dit is helemaal nieuw. Iemand hier ervaring mee?